09August2021
Printen

Wat vertellen de zoekresultaten van2021 ons?

Om meer te weten te komen over hoe consumenten naar informatie zoeken, besloot Semrush om de trends die naar voren komen rigoureus te bestuderen. Er werd rekening gehouden met de verschillen die kunnen bestaan tussen computers en mobiele telefoons. De verzamelde trafiekgegevens van de 1.000 meest bezochte webdomeinen in 2018, 2019 en 2020, net als de top 50.000 van trefwoorden volgens de zoekacties die het kon opdiepen uit zijn Amerikaanse database. Wat vertellen de zoekresultaten in 2021 ons?

22% meer trafiek voor de belangrijkste sites

De 1.000 meest bezochte websites kenden tussen 2019 en 2020 een boost van 22% in organische trafiek. Geholpen door de Covid-19-pandemie en vanwege hun statuut van leader bleken deze twee elementen gunstig en uiterst compatibel. Eind december 2020 lag de trafiek iets boven de 60 miljoen, terwijl ze haar hoogtepunt bereikte in mei 2020, d.w.z. kort na de eerste lockdown in België.

Croissance moyenne nl

Ter herinnering: in 2018 waren de 1.000 meest bezochte sites alleen al goed voor bijna 10% van de wereldwijde trafiek! Het mobiele bezoek zal tussen 2018 en 2020 toenemen tot 66%. Voordien was dat minder dan 50%.

Mobiel zoeken leidt ertoe dat 37% van de URL's uit de topresultaten verdwijnt

Aangezien slechts 8% van de sites pagina's heeft die zijn ontworpen voor specifieke weergave op mobiele telefoons, worden veel van deze pagina's genegeerd wanneer via de smartphone wordt gezocht. 11% behoudt zijn oorspronkelijke positie in de SERP's (search engine results page). Bij het zoeken op een mobiel toestel verdwijnt 31% van de URL's die in de top 100 staat in vergelijking met een zoekopdracht op de desktop.

aantal pagina visiviliteit verloren mobiele zoekopdracht

Een bijna gelijke bounce rate

Of het nu op de gsm of desktop is, de bounce rate (een indicator van het aantal mensen dat op uw site belandde en verliet na slechts één pagina te hebben bekeken) blijft redelijk stabiel. Hoewel de maximale aandachtstijd op mobiele telefoons veel vluchtiger is, stabiliseerde deze tegen het einde van het jaar. Slechts 0,2% aan het eind van 2020 tegenover 3% voordien!

Gemiddelde bounce rate

Afbeeldingen verschijnen vaker in organische zoekopdrachten op gsm

Tot 12,5x meer dan wanneer u via een computer zoekt. Hoe vaak afbeeldingen verschijnen, lijkt te worden beïnvloed door het soort toestel dat bij het online zoeken wordt gebruikt. Op de gsm verschijnen afbeeldingen vaker en hetzelfde geldt voor video's. De kans dat u deze op uw mobiele telefoon ziet, is drie keer zo groot als op uw desktop. Daartegenover verschijnt alles, van Google Ads (2,5x meer) tot featured snippets (2x meer), vaker op een desktop.

SERP frequentie verschijningen

Bezoeken via gsm zijn veel korter

De langste sessies vinden plaats op desktops, waar het aandachtsniveau meestal aanzienlijk hoger is. De gemiddelde gebruikstijd op een desktop is voor het jaar 2020 met 3% toegenomen. Het is ongeveer 1.006 seconden vergeleken met 624 voor gsm! De tijd die op mobiele telefoons wordt besteed, daalt van jaar tot jaar.

Gemiddelde tijd doorgebracht

Met zijn onderzoek heeft Semrush ons geholpen de trends in zoekresultaten in 2021 te begrijpen. Afhankelijk van het gebruikte toestel, kunnen deze aanzienlijk verschillen. Daarom is het relevant om verschillende soorten communicatie te plannen, op desktop en gsm. Wat bij het ene werkt, werkt niet noodzakelijkerwijs bij het andere. Verder willen we er ook op wijzen dat de zoekresultaten steeds verschillend zijn. U kunt dus andere zoekresultaten krijgen dan uw buren of kennissen. Wilt u een helpende hand bij uw reclamecampagne? Waar wacht u nog op, neem contact op met ons team van experts. Click+ staat tot uw beschikking voor al uw professionele projecten.

  • Alle infografieken zijn afkomstig van de Semrush-website.
 


Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Wat vertellen de zoekresultaten van||2021 ons?
09/08/2021

Wat vertellen de zoekresultaten van2021 ons?

Lees meer
Zijn featured snippets nuttig ||voor SEO?
15/03/2021

Zijn featured snippets nuttig voor SEO?

Lees meer
Zouden er minder featured snippets|| in de SERPs voorkomen?
15/03/2021

Zouden er minder featured snippets in de SERPs voorkomen?

Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site