Uw eigen “pimped-out, chromed-out” AdWords advertentie

Het grondbeginsel van een succesvolle marketingcampagne : Toon dat u uniek bent. Dit credo is ook bij SEA-campagnes van levensbelang. Tussen miljoenen zoekresultaten is het absoluut niet eenvoudig om in het oog van uw gewenste doelgroep te springen. Naast een goede campagnestructuur en het gepaste kanaal, is een kwaliteitsvolle advertentie van groot belang. Tot nu toe kon u niet veel variëren: Een koptekst van vijfentwintig karakters, twee regels van vijfendertig karakters en een zichtbare url. Daar moest u het mee doen. Tot nu.

Sinds kort heeft Google AdWords een extraatje ontwikkeld nl. de advertentie-extensies. Door middel van deze extensies kunt u bijkomende informatie toevoegen aan de advertentie.  Hierdoor wordt uw advertentie niet alleen gerichter, maar vooral relevanter. Een extra voordeel: Uw advertentieruimte wordt net dat tikkeltje groter. Uw advertentie springt niet alleen beter in het oog, maar zal u ook statistisch gezien meer kliks genereren. De CTR (Click-through-rate) evolueert positief, de kwaliteitsscore volgt en voor u het weet zal ook uw kost per klik (CPC) dalen.

De Belgische gebruiker beschikt vandaag over zes verschillende extensies. Deze lichten we graag kort voor u toe.

Locatie-extensie:

Dankzij deze extensie is het mogelijk om bedrijfgegevens zoals de naam, het adres (en eventueel het telefoonnummer) aan de advertentie toe te voegen. Indien de advertentie boven de natuurlijke zoekresultaten verschijnt, dan komt er een plusteken in de advertentie. Klikt men op het plusteken, dan zal de bezoeker de locatie van het bedrijf onmiddelijk terugzien op kaart van Google Maps. Verschijnt de advertentie aan de rechterkant in de gesponsorde advertenties, dan wordt dit niet weergegeven. Voor bedrijven met meerdere vestigingen,zoals bv. Starbucks, is deze extensie een absolute meerwaarde. Wanneer de bezoeker specifiek in een regio zoekt, dan krijgt deze een advertentie te zien met aangepaste bedrijfsinformatie.  Ook voor mobiele campagnes is dit een echte opportuniteit. Mobiele bezoekers zijn immers op zoek naar snelle informatie. Dankzij deze extensie hoeven ze de website niet te doorzoeken, waardoor ze sneller tot actie kunnen overgaan.

Sitelinks-extensie:

De sitelink-extensie dient om in uw advertentie te verwijzen naar (max. 6) andere pagina’s op uw website. De initiële advertentie kon enkel doorverwijzen naar slechts één pagina of product. Met de sitelink-extensie krijgt de bezoeker in een oogopslag niet alleen uw advertentie te zien, maar ook het overzicht van al uw andere activiteiten zonder zelf meerdere stappen te moeten ondernemen. De bezoeker komt dus in een veel grotere verleiding om op uw advertentie te klikken.

Social-extensie:

Als tevreden bezoekers over een Google+-account beschikken, kunnen ze met de social-extensie uw advertentie of pagina positief becommentariëren/aanbevelen door een +1 te geven. Dit verschijnt dan bij de weergave van uw advertentie, waardoor de volgende surfers sneller geneigd zullen zijn om op uw advertentie te klikken. Op deze manier ontstaat er positieve reclame rond uw advertentie.

Oproep-extensie:

Hier wordt de bezoeker meer dan ooit aangespoord tot actie! In de advertentie wordt een telefoonnummer weergegeven, waardoor de klant meteen kan overgaan tot ‘bellen’. Gedaan met lange zoektochten naar contactgegevens! Voor locale en mobiele campagnes is dit een must. Dit doelpubliek vertoeft vaker in de buurt van uw winkel waardoor u  ze meteen kan strikken. Een bijkomde optie is dat u de beller kunt laten doorschakelen via een extern telefoonnummer. Aan de hand van Google Analytics kunt u nadien uitgebreide rapporten opvragen (=call tracking).

Aanbieding-extensie:

De aanbieding-extensie is dé manier om een online bezoeker op de hoogte brengen van uw tijdelijke actie’s, promotie’s en/of kortingsbonnen, zonder dat ze zelf  in uw winkel hoeven te staan.  Door de bezoeker relevante aanbiedingen te tonen,  kunt u hem via het internet  overtuigen om naar uw winkel te stappen. Mensen reageren zeer gevoelig op koopjes en het spreekt voor zich dat dit meer klanten oplevert.  Door online bezoekers te overtuigen om offline tot actie over te gaan (bv. Om uw winkel te bezoeken en een aankoop te doen), wordt het nogmaals  duidelijk dat offline en online communicatie met elkaar verweven zijn.

App-extensie:

De enorme groei van mobile advertising valt niet te ontkennen en zal in de toekomst enkel toenemen. Daarom is deze extensie enorm belangrijk. Niet elke bezoeker is er immers van op de hoogte dat u over een eigen applicatie beschikt. Met de app-extensie kunt u uw potentiële klant inlichten dat dit wel het geval is. In de vertoonde advertentie verschijnt een optie waarmee de bezoeker de app kan downloaden. Het is belangrijk dat u zich op de juiste doelgroep gaat richten (Bv. iOS V.S. Android) en uw campagne correct segmenteerd. Als u dat niet doet,  krijgt de bezoeker een boodschap die niet voor hem bestemd is en haakt hij af.

U bent nu op de hoogte van wat extensies zijn en u staat de springen om ze zelf te implementeren? Hier zijn nog enkele voordelen:

  • Door uitgebreide, meer specifieke advertenties haalt u meer kliks
  • U genereert meer conversies
  • Omdat Google kwaliteit voorop stelt, zijn de extensies een positieve aanvulling.
  • U haalt merkelijk hogere posities
  • U krijgt een hogere CTR
  • Uw CPC’s zijn stukken lager.

Kortom: Een té efficiënte tool om links te laten liggen. Er is één voorwaarde aan verbonden, nl. dat de advertenties  geëvalueerd worden (bv. A/B testing) en indien nodig geoptimaliseerd worden. Denk eraan: meten is weten.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Google || Een bedrijf dat een ware revolutie in ons dagelijks leven heeft ontketend
23/09/2019

Google Een bedrijf dat een ware revolutie in ons dagelijks leven heeft ontketend

Lees meer
Kalender 2019: Download de Click+ kalender
30/05/2019

Kalender 2019: Download de Click+ kalender

Lees meer
Eindejaarsfeesten: laat zien dat u om uw klanten geeft!
16/12/2018

Eindejaarsfeesten: laat zien dat u om uw klanten geeft!

Lees meer