SEO-zoektermen binnenkort niet meer te achterhalen?

Steeds meer bezoekers die via natuurlijke zoekresultaten van Google op uw site terechtkomen vallen in Google Analytics onder de categorie “(not provided)”. Hoe komt dit? En vooral, wat is het?
Met de hulp van tools als Google Analytics of een ander webanalyseprogramma kon je steeds achterhalen via welke zoektermen mensen op je website terecht kwamen. Google verbergt echter steeds meer zoekopdrachten waardoor deze gegevens niet meer vrijgegeven worden. In de plaats van de zoekterm staat er nu voor deze bezoeken “(not provided)”, en deze groep wordt steeds groter.
Wat is een versleutelde zoekopdracht? Een versleutelde zoekopdracht is te herkennen aan de https in de link van de zoekopdracht. Concreet betekent dit dat de verbinding tussen het resultaat op je scherm en de servers van Google die de zoekopdracht genereren, beveiligd is. Wanneer je van een dergelijke zoekopdracht doorklikt naar een link, wordt er echter geen referrer-informatie doorgegeven aan deze website zodat het trefwoord waarop gezocht werd, niet meer te achterhalen valt.

Niet voor Adwordscampagnes Het effect van versleutelde zoekopdrachten is echter enkel voelbaar binnen natuurlijke zoekresultatenvan de zoekresultaten van Google. Dit betreft het gedeelte van de zoekresultaten dat hieronder aangeduid is in het blauw met “natuurlijke zoekresultaten” naast. Voor de bezoekers via betalende advertenties (rode resultaten) naar uw website geldt dit echter niet. Zelfs bij een versleutelde zoekopdracht valt het voor bezoekers dankzij uw Adwordscampagne te achterhalen welk zoekwoord zij gebruikten.

Gevolgen voor mij als Click+-klant? In de maandelijkse rapportering die Click+klanten ontvangen, wordt het onderscheid gemaakt tussen SEA (rood) en SEO (blauw). Bij de zoekwoorden van het SEO-gedeelte zal u opmerken dat voor bepaalde zoekwoorden “(not provided)” staat.  Dit zijn de versleutelde termen die niet worden vrijgegeven door Google en waarover dit artikel handelt. Bij de zoekwoorden in het gedeelte over SEA zal wel altijd een zoekwoord staan omdat deze altijd worden vrijgegeven door Google.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Retargeting op Facebook||of hoe u uw reclamecampagnes kunt maximaliseren
02/11/2020

Retargeting op Facebookof hoe u uw reclamecampagnes kunt maximaliseren

Lees meer
Google in het vizier van||de Amerikaanse justitie
02/11/2020

Google in het vizier vande Amerikaanse justitie

Lees meer
Nieuwe Facebook-functies voor||de feestdagen
02/11/2020

Nieuwe Facebook-functies voorde feestdagen

Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site