05augustus2021
Printen

Hoe te reageren op eencyberaanval?

Niemand wil het slachtoffer worden van een cyberaanval, maar het is een realiteit. Hackers zijn steeds beter voorbereid en bewapend om het op te nemen tegen de bedrijven die zij als doelwit kiezen. De aanvallen worden opgedeeld in vier categorieën:

  • sabotage
  • aanval op het merkimago
  • geld ontfutselen
  • industriële spionage

De vraag op ieders lippen: hoe te reageren op een cyberaanval?

Cyberattaque réactionBetaal geen losgeld

Als er losgeld wordt gevraagd, wordt u aangeraden niet in te gaan op deze vraag. Ondanks het betalen van het losgeld is er geen garantie dat u al uw gegevens terugkrijgt of dat ze intussen al niet zijn overgedragen of met anderen zijn gedeeld. Bovendien loopt u het risico nog meer cybercriminelen aan te trekken, die ook hopen geld los te kunnen weken.

Herken de eerste tekenen van een aanval

Een aanval gebeurt zelden in één keer, ze is vernuftig en infiltreert het systeem beetje bij beetje. Daarom is het belangrijk de eerste elementen van inbraak op een website of computer te herkennen. Eenmaal binnen zal de hacker proberen zijn doel te bereiken. Het is belangrijk om te proberen hem op tijd te stoppen. Sommige hackers zijn heel subtiel en daarom kan het moeilijk zijn om een inbraak te detecteren.

U kunt echter algoritmen of kunstmatige intelligentie gebruiken om een inbraak op te merken. Als de trafiek tussen computers en een database abnormaal hoog is, is er waarschijnlijk sprake van een aanval. Vooral als de trafiek afkomstig is van een computer buiten uw bedrijf of onderneming. 56% van de aanvallen wordt helaas pas opgemerkt als de hacker zijn doel al heeft bereikt.

Stoppen van de aanval en isoleren van de risico's

Als de schade al is aangericht, kunt u nog steeds actie ondernemen. Terwijl u kalm blijft, informeert u uw werknemers en koppelt u zoveel mogelijk machines los van het netwerk. Het is absoluut noodzakelijk de service te blokkeren: niets mag eruit, niets mag erin. Het ideaal is om de service te blokkeren, de risico's te isoleren alvorens de balans op te maken.

Op zoek naar het achterpoortje

Het is tijd om te onderzoeken waar het probleem zich heeft voorgedaan en wie verantwoordelijk is voor de aanval. U moet een klacht indienen om kans te maken de cybercrimineel te identificeren. Het is ook belangrijk te begrijpen wat er gebeurd is. Aarzel niet om de "film" van de aanval af te spelen: wanneer, waar, waarom, hoe had de aanval kunnen worden voorkomen, waar moet de beveiliging worden versterkt, wat wordt aanbevolen op dat moment te doen, enz. Gemiddeld duurt het naar schatting ten minste 50 dagen om van een cyberaanval te herstellen.

Vraag om externe hulp

Het afsluiten van een verzekering kan voordelig zijn voor een onderneming of bedrijf. Het kan extra hulp bieden, een technische ondersteuning. Op die manier wordt u bijgestaan bij het weer in orde brengen van uw systeem, het herstellen van imagoschade, enz. Bovendien kan de verzekering u financiële steun bieden waarmee u de verliezen kunt dekken die met de aanval verband houden: klanten die vertrekken, verbroken contracten...

Waarschuw uw klanten en stel hen gerust

Bij een cyberaanval is het onontbeerlijk om te communiceren. Eerst intern en dan naar de klanten. Het systeem is uiteraard niet onfeilbaar, u bent niet verantwoordelijk voor de inbraak, maar u moet er wel voor zorgen dat u alles in het werk stelt om de aangerichte schade te herstellen. Op die manier vermijdt u dat u uw klanten verwaarloost en geeft u blijk van transparantie, hetgeen zeer op prijs zal worden gesteld.

Nu weet u welke stappen u moet volgen om goed te reageren op een cyberaanval. Denk eraan dat goede communicatie de sleutel is om de schade te beperken en zo weinig mogelijk klanten te verliezen. Wees transparant en bouw een vertrouwensrelatie op met uw klanten. Heeft u er ooit aan gedacht communicatiecampagnes op te zetten om dit te verbeteren? Neem contact met ons op voor meer informatie.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Inzicht in het webgebruik in 2023|| om uw online business te bevorderen
11/09/2023

Inzicht in het webgebruik in 2023 om uw online business te bevorderen

Lees meer
Met reclamecampagnes op LinkedIn|| kunt u uw publiek beter bereiken
29/08/2023

Met reclamecampagnes op LinkedIn kunt u uw publiek beter bereiken

Lees meer
Hoe waarde toevoegen aan door AI|| gecreëerde content op Google?
19/04/2023

Hoe waarde toevoegen aan door AI gecreëerde content op Google?

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken