Eerder hadden wij het al over het belang van mobielvriendelijke websites en dat deze zullen stijgen in de Google zoekresultaten .
Omdat wij het een belangrijke trend vinden, willen wij u hierover beter infomeren. Daarom spraken wij met een van onze specialisten: Jean-Francis Gothuey is onze SEO consultant en expert op vlak van mobiele websites. Hij geeft een antwoord op de vragen waarom een responsive website belangrijk is, wat het verschil is met een mobiele website en waarom deze nu zo belangrijk zijn om te scoren in Google. Wij laten hem graag aan het woord.
Het belang van een responsive website
Jean-Francis: “ Het is niet direct belangrijk dat uw website responsive is, maar wel dat hij compatibel is voor mobiele navigatie. Deze compatibiliteit is in 2016 een belangrijke factor om te overwegen in uw web strategie, zowel voor de gebruikservaring van de surfer (User Experience) als voor de natuurlijke referentie (SEO) van uw domein.”
User Experience
“Als we het belang van de ‘user experience’ gaan bekijken, toont de website Statcounter aan dat 30% van web traffic in het eerste trimester van 2016 bepaald werd door de gebruikservaring van de surfers. Als uw website geen gemakkelijke navigatie heeft op een smartphone of een tablet, zal de surfer gefrustreerd raken… Dat kan de ondergang van uw website betekenen, want u verliest zo een belangrijk deel van het webverkeer.”
SEO
“En dan had ik het nog niet over het aandeel van SEO. Wist u dat 60% van de lokale zoekopdrachten (een winkel vinden in de buurt, de openingsuren checken, contactinformatie opzoeken, etc.) in 2014 gebeurde via een smartphone? (bron: Local Marketing Association)… en dat aandeel blijft sindsdien stijgen. Dat toont toch aan hoe belangrijk een mobielvriendelijke website de dag van vandaag is“, aldus Jean-Francis.
Responsive design vs. mobiele website
“Het gaat hier om een puur technologisch verschil. Een responsive website werkt op basis van één template. De lay-out van deze template past zich aan de grootte van het scherm van de gebruiker (desktop, tablet, smartphone) aan en reorganiseert de grootte van de blokken met de inhoud. Dat geeft een elastisch aspect aan de website aangezien de lay-out zich direct aanpast doormiddel van ‘breekpunten’. Deze breekpunten, die het toelaten om de template weer te geven op verschillende schermformaten, worden op voorhand vastgelegd door de webdesigner.”
“Een mobiele website is in feite een tweede template die parallel bestaat naast de website die bestemd is voor laptops of desktops. Deze template heeft een eigen lay-out, eigen URL’s en is alleen bedoeld voor mobiele navigatie.“
Maar wat is nu de beste keuze?
“Er is niet echt een technologie die beter is dan de andere. Responsive design en mobiele websites zijn beide in staat om aan dezelfde fundamentele behoeften te voldoen om zo comfortabel te kunnen browsen vanaf een mobiel apparaat. Het is zeker mogelijk om een mobielvriendelijke website te verkrijgen met hoge kwaliteit aan de hand van beide manieren.
Naar mijn mening moet de keuze tussen een responsive design en een mobiele website gemaakt worden volgens de aangepaste specificaties van de klant. De Project Manager moet hier de juiste vragen stellen en deze zorgvuldig controleren met de klant. Gaat het om een e-commercewebsite (waar responsive design de beste keuze voor is) of om een vitrinewebsite? Is er een klantenzone, of is er enkel een publieke navigatie mogelijk (Front-End)? Wat is het budget van de klant voor een mobielvriendelijke website, wetende dat een mobiele website meer substantiële ontwikkelingen vereist?”
Scoren in Google met een mobielvriendelijke website
“Sinds 21 april 2015 heeft Google officieel aangekondigd dat ze meer rekening gaan houden met mobielvriendelijke websites als criterium in de zoekresultaten van hun ranking algoritme. Hoewel de impact van deze verandering momenteel nog laag is, heeft het bedrijf Mountain View aangekondigd dat het zijn belang van dit jaar zal versterken (mei 2016). Google vertegenwoordigt meer dan 92% van de zoekmachinemarkt in België. Daarom is het aangeraden om de aanbevelingen van Google en haar partners goed op te volgen.
Naast de invloed van het criterium (ranking) van een mobielvriendelijke positionering op Google, is het noodzakelijk om de bezoekers die terechtkomen op uw website via zoekmachines, goed te kwalificeren. Zelf met een grote natuurlijke traffic via smartphones, zal een website het moeilijk hebben om zijn efficiëntie te bewijzen als hij een slechte gebruikservaring heeft nagelaten bij de gebruikers.“