Webmasters zijn in de wolken en we begrijpen hen! De URL-indexeringstool van de Search Console is terug na twee maanden afwezigheid. Vergeet niet dat Google in oktober 2020 verschillende keren geconfronteerd werd met bugs bij het indexeren van pagina's. Het was niet de eerste keer dat dit gebeurde, maar het had er wel voor gezorgd dat Google de tool op tijd had verwijderd om wijzigingen aan te brengen.
Tips om de indexeringstool intelligent te gebruiken
Google heeft besloten tips te geven om gebruikers te helpen goed gebruik te maken van deze tool. Het raadt aan een SiteMap XML te gebruiken voor het indexeren van een groot aantal URL's. Bovendien wijst de internetgigant erop dat het indexeringsverzoek niet noodzakelijkerwijs leidt tot opname in de index. De zoekmachine bevoordeelt namelijk relevante en snelle content met een hoge toegevoegde waarde. Daarom staat het erop dat developers en editors van sites en SEO's alleen gebruikmaken van de URL-indexeringstool in geval van automatische niet-indexering.
Een noodzakelijke query-limiet
Google herinnert eraan dat het in 99% van de gevallen automatisch een webpagina of een update indexeert. De tool van de Search Console moet alleen gebruikt worden bij het oplossen van problemen om een geval van niet-indexering te verhelpen. Om misbruik te voorkomen, heeft Google zelf een limiet gesteld aan het indienen van URL's. Volgens de getuigenis van verschillende internetgebruikers worden slechts 10 URL's per dag aanvaard. Op deze manier wil Google ervoor zorgen dat het niet dezelfde problemen heeft als de afgelopen maanden.
Noodzakelijk werk
Google had beslist om veranderingen aan te brengen in de infrastructuur om de problemen met betrekking tot de deïndexering van pagina's op te lossen. Wanneer een pagina werd gedeïndexeerd, konden webmasters vertrouwen op de indexeringstool om het probleem te identificeren en op te vangen.
Niet-geïndexeerde pagina's en trage trafiek
De bugs waardoor de internetgigant werd getroffen, hadden tot effect dat de mobiele indexering van pagina's werd beïnvloed, net als het in aanmerking nemen van canonieke tags (die bedoeld zijn om zoekmachines aan te geven dat deze pagina de enige is waarmee rekening moet worden gehouden als men het over uw site heeft). Dit had geleid tot het niet indexeren van pagina's door Google. Met natuurlijk een negatief gevolg: een sterke daling van de trafiek van websites die niet meer goed werden gerefereerd door Google.
Verheug u, de URL-indexeringstool van de Search Console is eindelijk terug! U wilt uw SEO op Google versterken? Dankzij vijftien jaar ervaring is Click+ een digitaal marketingbureau dat zelfstandigen en kmo’s ondersteunt om die de best mogelijke positie in het hart van de zoekmachines te bieden. Is het niet tijd om een versnelling hoger te schakelen? Neem contact op met ons team van professionals.