03juni2019
Printen

Hoe werkt de natuurlijke optimalisatie (SEO) op Google?

SEO of Search Engine Optimalisatie is het geheel van technieken die een website doen stijgen in de zoekresultaten van Google. Er wordt geschat dat de eerste 3 zoekresultaten goed zijn voor bijna 65% van de klikken van surfers. Het is dus zeer belangrijk dat u de natuurlijke zoekmachine optimalisatie toepast om zoveel mogelijk bezoekers op uw website te krijgen. 85% van de Belgen beschikken over een internetverbinding. Daarenboven gebruikt 94% van de Belgen Google als eerste zoekmotor: uw website scoort dus beter goed in de resultaten van de zoekgigant.

Er worden verschillende technieken gebruikt om te werken aan de SEO van een website. Zo zijn er:

  • De semantische en redactionele aspecten (het gebruik van zoekwoorden en de ontwikkeling van een semantisch veld).
  • Technisch aspect (optimalisering van HTML codes, programmatalen en de server)
  • Ontwikkeling van interne en externe linken

Elk algoritme van Google is een programma dat toelaat om voor elke webpagina te bepalen wat hun belang is ten opzichte van een specifieke zoekopdracht. Hoeveel algoritmes er precies zijn, is niet gekend, maar wij bespreken voor u graag de drie meest gekende algoritmes van de zoekgigant.Een gemeenschappelijke link tussen al deze methodes is dat zij uw website aanpassen om de algoritmische analyse (automatisch) door Google te vergemakkelijken.


 

2011: Panda gaat op zoek naar kwalitatieve inhoud

Als reactie op het « over » optimaliseren van een website bedacht de zoekmotor een nieuw algoritme om de kwaliteit van de zoekresultaten te garanderen: Panda.

 

Panda heeft als belangrijkste doel om webpagina’s met “lage kwaliteit” af te straffen. Hoe u kan voorkomen om in deze categorie terecht te komen? Zorg ervoor dat uw inhoud uniek is en u regelmatig iets publiceert om uw website te laten groeien.

2012: Penguin gaat in tegen SPAM

In 2012 gaat Google de strijd aan met internetsites die haar positioneringsalgoritme proberen te manipuleren door artificiële externe linken (backlinks) te gebruiken. De naam van deze filter? Penguin.

 

Hoewel het belang van de inhoud niet volledig uitgesloten wordt, richt Penguin zich vooral op het analyseren van externe links. Dat zijn voornamelijk linken die aanwezig zijn op andere websites en naar die van u doorverwijzen. Dit algoritme analyseert de tekst van linken (ankers), locaties (bijvoorbeeld: in de tekst of in een template), het profiel van het domein waarop de link staat, etc.

2013: Kolibrie gaat op zoek naar relevantie

Het algoritme Kolibrie of Hummingsbird heeft, in tegenstelling tot Panda en Penguin, niet het filteren van resultaten als doel, maar wilt de zoekopdrachten van de surfer beter begrijpen. Hiervoor probeert hij de algemene betekenis van de ingaven te begrijpen door de structuur van de vraag te analyseren. Het is dus meer dan zich enkel te limiteren tot kernwoorden die de surfer ingeeft. Het is één van de eerste tekenen van de transformatie van Google naar ‘Antwoordenmotor’.

 

Kolibrie wijst in het bijzonder op het belang van het semantische veld en het gebruik van synoniemen in de tekstuele inhoud. Het formuleren van de tekst in een soort conversatiezin is hier een belangrijk voordeel, want het maakt het mogelijk om direct te antwoorden op de vragen van de surfers.

Als we bijvoorbeeld “hoe kan ik een douchecabine installeren” intikken, is het interessant om aan een bedrijf in loodgieterij te vragen om een artikel te schrijven met als titel “ 3 simpele technieken om een douchecabine te installeren”.

Nog veel meer:

Deze drie algoritmes zijn verre van de enige: Google bezit tientallen algoritmes die uw website onder de loep nemen. Al deze algoritmes worden regelmatig bijgewerkt, parallel aan de implementatie van nieuwe filters. Uw website moet dus steeds aangepast worden aan de eisen van deze programma’s.

Als klant van Click+ mag u erop rekenen dat ons team steeds up-to-date is met de nieuwe algoritmes en er alles aan doet om uw website zo goed mogelijk te laten scoren in de zoekmachines.

Kortom:

  • De algoritmes van Google stellen specifieke voorwaarden om een goede SEO te realiseren
  • U volgt dus best de regels of laat het team van Click+ het van u overpakken, wij zijn hierin namelijk gespecialiseerd
  • Volg via Click+ het nieuws over de nieuwe algoritmes

Pour aller plus loin :
-Digimedia.be : Les belges et Internet, l’analyse complète Jan 2016
-Journalducm.com : Comprendre le SEO et les trois principaux algorithmes de Google mars 2017
-Eskimoz.fr : Google colibri : un bec en guise d’épée pour pointer les résultats les plus pertinents
-arketing.com : Définition : algorithme moteur de recherche
-Youtube.com : VSI Group : vidéos Google Hummingbird, Google Panda, Google Penguin
-Palavesque.com : La répartition des clics sur la première page de Google june 2015



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Zoektrends in 2023 worden beïnvloed|| door economische en geopolitieke crisissen
19/09/2023

Zoektrends in 2023 worden beïnvloed door economische en geopolitieke crisissen

Lees meer
Hoe kunt u in 2023 profiteren|| van natuurlijke referentiëring?
11/09/2023

Hoe kunt u in 2023 profiteren van natuurlijke referentiëring?

Lees meer
Hoe de Google ranking ||in 2023 te ontcijferen?
06/09/2023

Hoe de Google ranking in 2023 te ontcijferen?

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken