Stel je voor: Een slotenmaker kan op bepaalde tijdstippen van de dag hogere biedingen voor zijn Google Adwordsadvertenties instellen voor mensen die via hun smartphone hulp zoeken. Hij kan ook aangepaste advertenties voor producten die hij in zijn winkel aanbiedt, vertonen aan zoekers die zich tijdens de openingsuren in de buurt bevinden. De slotenmaker kan zelfs specifieke extenties en sitelinks instellen, gericht naar potentiele klanten die op zoek zijn naar offertes voor inbraakbeveiliging en gepantserde deuren. Dat alles kan gedaan worden binnen 1 campagne met de nieuwe geoptimaliseerde campagnes van Google!
Hoe kunnen geoptimaliseerde campagnes ons daarbij helpen?
Om een click om te zetten in een conversie (nieuwe klant), is het belangrijk de gepaste advertentie te vertonen op het geschikte moment, apparaat en plaats. Dit wordt steeds complexer omdat gebruikersgedrag varieert naargelang het tijdstip waarop de gebruiker surft, waar die zich bevindt en op welk apparaat die zoekt. Geoptimaliseerde campagnes laten toe om vanuit één en dezelfde campagne, op een eenvoudige manier complexe targeting, biedingen en advertenties te beheren voor verschillende apparaten.
Vandaag is het mogelijk om de vertoning van je advertenties in te plannen binnen bepaalde uren van de dag of op specifieke dagen van de week. Je kan kiezen of je advertenties wil vertonen op pc’s, laptops, tablets of smartphones. Of je advertentie vertoond wordt, hangt af van je ingesteld bod per zoekwoord. Tenslotte kan je instellen op welke plaats de zoeker zicht dient te bevinden om de promotie te zien. Om advertenties en cpc-biedingen te koppelen aan specifieke tijdstippen, locaties en apparaten, dien je echter verschillende campagnes aan te maken.
Geoptimaliseerde campagnes bundelen deze opties binnen één campagne, wat de opvolging en rapportage vereenvoudigt. De structuur van de campagne wordt overzichtelijker en de campagne is dus beter beheersbaar. Een betere zicht op het budget moet bijdragen tot een hoger rendement.
Concreet
Geoptimaliseerde campagnes laten dus toe uw advertenties binnen één en dezelfde campagne aan te passen aan uw doelgroep en hun context. Nieuw is echter dat de vertoning van advertentie-extenties kunnen worden gekoppeld aan specifieke adgroupen (en dus producten of diensten), apparaten en plaatsen. Hetzelfde geldt voor uw cpc-biedingen.
Meten is weten
Google wil het mogelijk maken alle types van conversies te meten. Vandaag kunnen we reeds aanvragen via contactformulieren en online aankopen volgen. Geoptimaliseerde campagnes registreren ook de download van apps als een conversie. In de toekomst wil Google het ook mogelijk maken om telefoongesprekken die volgen op een klik weer te geven in de rapporten. Dit alles zorgt ervoor dat je het rendement van uw Adwordscampagne gemakkelijker kan berekenen.
Geoptimaliseerde campagnes worden vandaag al uitgetest en de komende weken wordt het aantal mogelijkheden verder uitgebreid. Midden 2013 voorziet Google de automatische omzetting van alle bestaande campagnes naar geoptimaliseerde campagnes.