Gaat online reclame een nieuw tijdperk in? Door het aankondigen van de toekomstige gratis verwijzing van producten op Google Shopping, heeft de Californische gigant zijn bereidheid bevestigd om een sterke speler in het debat te worden. Tot nu toe heeft het in de kijker zetten van producten die het publiek zoekt veel winst opgeleverd voor Google, voornamelijk via PPC. Een ommekeer? Een verstoring? Wij zoeken het uit.
Google bereidt het terrein voor
De aanpak van het Amerikaanse bedrijf moet niet beschouwd worden als een cadeau, maar is ook niet schadelijk. Het is eerder een goed voorteken voor een strategische herpositionering in het centrum van de online commerce. Het doel: het aanbod en assortiment uitbreiden om te kunnen concurreren met grote platforms zoals Amazon op hun terrein.
Met welke gevolgen?
Een verscherping van de concurrentie zal onvermijdelijk leiden tot lagere prijzen van de producten, waarbij de uitbreiding van het aanbod de consument ten goede komt.
De aanpak zou theoretisch kunnen leiden tot publicitaire besparingen voor veel e-commerce-spelers. Dit is goed nieuws, dat wel gerelativeerd moet worden.
Een commerciële krachtpatser
De grote winnaar zal uiteraard niemand anders zijn dan Google die, door zijn aanbod te diversifiëren hetzelfde doet met zijn inkomstenbronnen.
Voor adverteerders zal deze daling van de reclamekosten niet zonder gevolgen blijven en zal het budget waarschijnlijk moeten verschuiven naar premium advertenties, die nog steeds betaald zullen moeten worden en waarvan de kosten zelfs zouden kunnen stijgen. Meer dan ooit zal uw SEO moeten worden aangepakt. Meer dan ooit zal het streven naar de koppositie essentieel zijn. Adverteerders zullen zich aan deze nieuwe situatie moeten aanpassen.
Wilt u hier meer over weten? Aarzel niet om contact op te nemen met onze teams.