talende zoekmachine optimalisatie (of SEA, Search Engine Advertising) is het gebruik van advertentielinken op de zoekrobots. In de praktijk wordt dit type voornamelijk tot uiting gebracht door het advertentieplatform Google AdWords. Deze Google dienst geeft de mogelijkheid om een advertentie te creëren die de vorm aanneemt van een link die verschijnt in de zoekresultaten en waarvoor het label ‘advertentie’ staat.
Het advertentieformaat dat Google voorstelt is geïnspireerd op de nieuwe marketingtrends: reclame die steeds meer gepersonaliseerd wordt en die een antwoord biedt op een zoekopdracht van een surfer zodat het niet lijkt dat ze toevallig verschijnt.
Wij geven u graag enkele stappen die u moet doorlopen om uw eerste campagne op Google Adwords te lanceren.
Stel een duidelijk doel voor uw campagne
De eerste stap is het definiëren van een doel: waarom wilt u reclame maken op Google? Hier alvast enkele redenen die kunnen bepalen hoe u uw campagne kan opbouwen. U wilt:
• | Uw klantendatabase uitbreiden |
• | Het verkoopcijfers doen stijgen (online of via uw winkel) |
• | Uw reputatie versterken |
• | Een nieuw aanbod promoten |
Het doel moet duidelijk zijn: het definieert de pagina waarnaar de link van uw advertentie verwijst. Een pagina die direct toegankelijk is via Google (zoals hier het geval is) noemen we een landingspagina. Deze moet een surfer aanzetten om een actie, die u vastgelegd heeft, uit te voeren. Om bijvoorbeeld een nieuw product te verkopen moet u uw advertentie linken aan een pagina van uw website waarop de surfer een beschrijving, foto, video en een aankoopmogelijkheid van dat product ziet. Het is met andere woorden niet aangeraden om uw campagne te linken aan uw homepagina: de surfer weet op die manier niet wat u van hem verwacht.
De keuze in zoekwoorden
Google AdWords werkt met een systeem van kernwoorden die geveild worden. Maar het is niet het zoekwoord dat men koopt, het zijn de aantal klikken van de surfers. De kostprijs per klik wordt bij elke zoekopdracht opnieuw bepaald op basis van de locatie, aantal adverteerders, advertentierelevantie, kwaliteit van de website, enzovoort. Op basis van deze richtlijnen wordt de kost per klik betaald als iemand op uw advertentie klikt.
Als de kost per klik vastgezet wordt op € 0.5, dan zullen er 10 personen kunnen klikken op de advertentie bij een budget van € 5. U bepaalt dus zelf hoeveel u per dag wenst uit te geven, maar zal de concurrentie, uw locatie, de kwaliteit van de website,… een rol spelen.
Om uw zoekwoorden zo goed mogelijk te kiezen, is het definiëren van een doel en een budget belangrijk. De keuze voor één of meerdere kernwoorden zal het campagnetype bepalen. Er zijn 3 belangrijke soorten campagnes:
- De campagne gebaseerd op een merk of op bekendheid gebruikt u als u meer zichtbaarheid wilt verwerven via het internet. Hier zal uw belangrijkste kernwoord de naam van uw merk zijn. Voor deze campagne betaalt u ook minder geld, want u bent de enige die gepositioneerd is onder de naam van uw bedrijf. Voorbeeld van een kernwoord: “Kledingszaak De Gouden Schaar”.
- Campagne om online aankopen te stimuleren. Als u graag een product wilt verkopen op internet, dan is niet alleen de naam van uw merk essentieel, u moet ook een tweede kernwoord definiëren: de naam van uw product en haar categorie. Deze campagne is iets duurder aangezien er andere bedrijven gelijkaardige producten kunnen verkopen. U heeft dus concurrentie binnen hetzelfde kernwoord. Een voorbeeld van zo’n zoekwoord: “Flanellen Jas”.
- Campagne om offline aankopen te stimuleren U wenst het aantal bezoekers in uw fysieke winkel te verhogen. Naar schatting informeren 84% van de Belgen zich online voor ze een aankoop verrichten. Hier zal de locatie van uw winkel een belangrijk zoekwoord zijn om de surfer aan te zetten uw winkel te bezoeken. Een voorbeeld van zo’n zoekwoord: “Kledingswinkel in Gent”.
Het belang van de advertentietekst
Uw bedrijf beschikt slechts over enkele seconden om de aandacht van de surfer te trekken en hem te overtuigen om te klikken. Uw zoekwoorden moeten dus op een natuurlijke manier in de tekst voorkomen. In de eerste plaats moet uw merknaam verschijnen in de tekst van de link. Vat op een duidelijke manier het doel van uw advertentie samen. Als u dubbelzinnig bent, zal de surfer sneller de voorkeur geven aan een andere link die veel explicieter is.
In de tekst onder uw link moet u er aan denken om een ‘call-to-action’ toe te voegen, het is te zeggen, een zin die de surfer uitnodigt om een actie uit te voeren: “bestel online”, “contacteer ons”, “vraag een offerte aan”,…
Opgelet: de call-to-action moet uniek zijn en passen bij uw advertentie. Een standaard zin zoals bijvoorbeeld “klik hier”, is minder effectief. Vind hier alle regels voor het schrijven van een advertentie op Google.
Denk aan de extensies
Het is mogelijk om meerdere extensies toe te voegen om uw advertentie te verrijken. Voeg bijvoorbeeld de locatie-extensie toe om aan te geven waar uw bedrijf zich bevindt of een oproepextensie die de surfer de mogelijkheid geeft om direct contact met u op te nemen vanaf hun smartphone.
Optimaliseer de instellingen om gericht de juiste surfers te bereiken
Een perfecte AdWords campagne vat zich als volgt samen:
Het juiste bericht is nu reeds opgesteld, dus nu moeten de weergave-instellingen van uw advertentie gekozen worden. Enkele criteria waaruit u kan kiezen zijn:
• | Geografische zone: als u een campagne lanceert om een aankoop te stimuleren, dan is het interessant om de campagne te laten verschijnen bij een publiek dat in een stad woont of in een naburige regio. Als uw onderneming een lokaal bedrijf is, kan u zich beter richten op uw eigen stad. Het is belangrijk om hier te weten dat mensen die zich dichter bij uw bedrijf bevinden, sneller met u contact zullen opnemen. Iemand die woont in Brussel, zal sneller een loodgieter uit Brussel contacteren dan eentje uit Antwerpen bijvoorbeeld. |
• | Het tijdschema: dit kan handig zijn om u te richten op een bepaalde populatie. Als u bijvoorbeeld werkt in de horeca en zich wenst te richten naar jonge werknemers die na de uren nog actief zijn, kan u de campagne best lanceren tussen 18 en 21 uur. |
• | Apparaat voorkeuren: laptop, smartphone, tablet of alle drie. Dit lijkt misschien maar een secondaire keuze, maar vergeet niet dat er de dag van vandaag steeds meer en meer zoekopdrachten gebeuren via mobiel. |
• | De taal: om uw activiteiten uit te breiden, kan u ervoor kiezen om uw website weer te geven in de zoekresultaten van Google France. Dat is bijvoorbeeld interessant als u dicht bij de grens woont. |
Bekijk uw statistieken om uw prestaties te verhogen
Als uw campagne afgelopen is, zal Google een waaier aan statistieken weergeven die overeenkomen met de resultaten van uw campagne. Er zijn twee soorten statistieken die zeer belangrijk zijn:
• | Het aantal personen dat uw advertentie gezien heeft |
• | Het aantal personen dat geklikt heeft op uw advertentie |
Het is interessant om uw AdWords campagne te linken aan Google Analytics. Deze dienst van Google geeft u de mogelijkheid om het gedrag van de gebruikers die op uw website terechtgekomen zijn door te klikken op uw campagne, na te gaan:
• | Conversieratio (het aantal surfers dat een actie heeft uitgevoerd op uw website: een contactaanvraag, offerteaanvraag,…) |
• | De tijd die besteed werd op elke pagina |
• | Het aantal paginaweergaven |
• | De bouncerate: het aantal surfers dat slechts één pagina bezocht heeft en direct de website verlaten heeft. |
Alle gegevens samen geven u de kans om na te gaan of uw campagne goed gewerkt heeft, of niet. Naar aanleiding van deze resultaten, kan u de campagne steeds wat aanpassen om nadien de impact op de surfers te verhogen.
Klanten van Click+ verliezen geen kostbare tijd
Als klant van Click+ verliest u zelf geen kostbare tijd om al deze stappen te doorlopen. Wij hebben een professioneel team met SEO- en SEA-specialisten en copywriters die al deze taken voor zich kunnen nemen.
Daarenboven bezorgen wij u ook maandelijks een duidelijk overzicht van alle statistieken. Wilt u wekelijks uw statistieken bekijken? Dat kan ook! In de klantenzone van Click+ kan u live dezelfde gegevens bekijken die wij zien via AdWords.
Heeft u hierover vragen? Of bent u nog geen klant van Click+ en wenst u dat wel te worden? Klik dan hier.
Samenvatting:
Om een goede AdWords campagne op te starten:
• | Bepaal een duidelijk doel |
• | Verzorg de tekst van uw advertentie |
• | Bereik doelgericht surfers dankzij criteria-instellingen |
• | Bekijk de statistieken om uw prestaties te verbeteren |
Meer informatie:
Thinkwithgoogle.com : case studies
Support.google.com/adwords
Insideadwords-fr.googleblog.com