Google is begonnen met een grondige herziening van zijn advertentiepraktijken. Na de aankondiging van het einde van cookies die door derden worden beheerd en die een revolutie teweegbrengen in de marketingpraktijk, wil het Californische bedrijf meer weten over de adverteerders die gebruikmaken van zijn diensten. In de Verenigde Staten is het nu vereist dat degenen die advertenties publiceren via Google Ads zich identificeren. Dit zal binnenkort ook in ons land verplicht zijn.
1. Waarom Google adverteerders identificeert
Enkele schandalen hebben de zekerheden van de exploitatie van digitale gegevens aan het wankelen gebracht. Wij denken dan bijvoorbeeld aan de Cambridge Analytica-affaire, genoemd naar een Engels bedrijf dat privégegevens verzamelde en verkocht voor verkiezingsdoeleinden.
Naar aanleiding van deze zaak zijn internetgebruikers veeleisender geworden op het gebied van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Google heeft deze oproep gehoord en heeft hierop gereageerd door het gebruik van cookies die door derden worden beheerd te verwijderen, waardoor de toegang tot partnerbedrijven wordt beperkt tot gegevens die door Google en zijn verschillende tools worden gegenereerd.
De volgende logische stap was om meer te weten te komen over wie deze gegevens precies gebruikt. Vandaar de verificatie van de identiteit van adverteerders, met name van politieke aard. Vandaag breidt de Amerikaanse gigant deze maatregel uit tot alle adverteerders in de VS. Het valt dan ook te verwachten dat dit beleid in de nabije toekomst wereldwijd zal worden uitgerold.
2. Wat Google wil weten
Als u Google Ads gebruikt, moet u zich aan deze nieuwe regels houden. Maar welke informatie moet u aan het Californische bedrijf geven?
- Persoonlijke identificatie: bepalen wie er achter de advertenties zit
- Oprichtingsdocumenten: laten zien dat u werkt voor een bedrijf dat een goede reputatie heeft
- Operationele ligging: bepalen waar het bedrijf van de adverteerder is gevestigd
Het doel is om zekerheid te verkrijgen dat de adverteerders echt zijn, dat het geen bedrijven zijn die alleen zijn opgericht om de mensen te beïnvloeden. Google vraagt om het bewijs binnen 30 dagen en het duurt nog eens 5 dagen om het te verifiëren en te valideren. Als de informatie onjuist is, schort Google de advertenties van deze partner op.
Internetgebruikers kunnen dus ook over deze informatie beschikken: de naam en het land van herkomst van de adverteerder. Ze kunnen ook vragen om geen reclameboodschappen meer te ontvangen van deze adverteerder.
3. Waarom dat nuttig kan zijn
Door surfers toe te staan bepaalde advertenties uit te sluiten, wil Google transparant zijn en hen betrekken bij het advertentieproces. In zekere zin kan dit gunstig zijn voor adverteerders.
Als een internetgebruiker helemaal niets over uw merk wil horen om redenen die hem of haar eigen zijn, kunt u het gevoel geven dat hij of zij wordt aangevallen door te dwingen informatie te ontvangen, waarin hij of zij niet geïnteresseerd is.
Maar deze nieuwe bepalingen zullen niet alle problemen oplossen. Google laat de deur open voor agentschappen die optreden als tussenpersoon tussen een bedrijf en de adverteerder. Deze agentschappen zijn tot nu toe niet verplicht om de door de Amerikaanse gigant gevraagde informatie te verifiëren.
Er zal dus een aanpassingsperiode nodig zijn voor zowel adverteerders als internetgebruikers. Ook vallen er de komende maanden nog nieuwe ontwikkelingen te verwachten. We blijven u op de hoogte houden van de veranderende praktijken en hun impact op uw bedrijf.