Bij het openen van Google Analytics wordt ons een overzicht van verschillende statistieken gepresenteerd. Vandaag gaan we één daarvan in detail bekijken: de gemiddelde bezoekduur. De cijfers die Google Analytics aanhaalt als gemiddelde bezoekduur of de tijd dat een bezoeker op de site doorbrengt, moet met de nodige voorzichtigheid worden geanalyseerd. Deze cijfers zijn namelijk niet altijd correct en kunnen dan ook een vertekend beeld geven.
Tweede meetmoment is noodzakelijk Wanneer een pagina op uw website geopend wordt, laadt de code van Google Analytics. Het laden van deze pagina creëert in de statistieken van Google Analytics een eerste meetmoment. Om een correct beeld van de gespendeerde tijd op de website te kunnen vaststellen, heeft Google Analytics echter een tweede meetmoment nodig. Wanneer de pagina niet opnieuw wordt herladen of als er geen tweede pagina geladenwordt, dan kan Google Analytics de bezoektijd van de bezoeker niet meten. Concreet kan Google Analytics geen tijdsmeting uitvoeren voor bezoekers die slechts één pagina bezochten. Dit resulteert, in de statistieken van Google Analytics, in een gemiddelde bezoekduur van 00:00:00.
U kan de zoektermen zien van bezoeken die voortkomen uit natuurlijke zoekresultaten. Dit zijn de bezoekers die via de niet-betalende zoekresultaten op een website terecht kwamen. U kunt zien dat zodra de pagina’s/bezoek (rood) gelijk zijn aan 1, de statistiek van de gemiddelde bezoekduur gelijk is aan 00:00:00. Dit komt omdat Google Analytics vanaf dat moment geen metingen meer kan uitvoeren.
Hoe oplossen?
De reden dat bezoekers uw website na het bezichtigen van één pagina verlaten, kan verschillende redenen hebben:
- Verder navigeren op de website is niet mogelijk omdat er slechts 1 pagina is.
- De structuur van de website is niet duidelijk en verder navigeren is niet evident.
- De bezoeker vond onmiddellijk wat hij zocht en vond het niet nodig een tweede pagina te bezoeken.
- De content op de pagina was niet relevant voor wat de bezoeker zocht.
- Het duurt erg lang om de pagina te laden.
U kunt vermijden dat bezoekers uw website na het bezoeken van één pagina verlaten, door uw website te optimaliseren. Wanneer andere, relevante artikels aan de bezoeker worden voorgeschoteld én hij hier snel en makkelijk naartoe kan navigeren, wordt de kans groter dat er een tweede paginaweergave plaatsvindt.
Merk hierbij wel op dat ook de gemiddelde bezoeksduur bij bezoekers die meerdere pagina’s bezochten, met voorzichtigheid moet worden bekeken. Bij deze cijfers is het namelijk zo dat Google Analytics moeilijk kan vaststellen hoelang bezoekers bleven op de laatste pagina die ze bezochten. Hierna vindt er immers geen herlading van de site meer plaats. Alle tijd op de website tussen het laatste meetmoment en het verlaten van de website wordt dus niet meegerekend.
Een beter uitgangspunt om de relevantie van uw website voor de bezoekers te meten, is te kijken naar het aantal paginaweergaves. Deze statistiek is niet enkel correcter, maar helpt u ook bij de optimalisatie van uw website. Want zeg nu zelf: Wil u weten of uw website relevant is voor uw bezoekers of wil u weten hoe snel gemiddeld mensen uw artikel lezen?
Zoals u kunt zien is het steeds belangrijk de resultaten van Google Analytics met de nodige voorzichtigheid te interpreteren. Aarzel niet onze specialisten te contacteren mocht u hieromtrent nog vragen hebben.