U heeft het u zich zeker al afgevraagd: Waarom verlaten mijn bezoekers zo snel mijn website? De optimalisatie van uw landingspagina’s kan een oplossing bieden! Dit is immers een belangrijk element om de conversion rate van uw website te verbeteren.
Wat is een landingspagina eigenlijk? Een landingspagina is een webpagina die gericht is op jouw doelpubliek en geoptimaliseerd is voor één welbepaald doel: de bezoeker aanzetten tot het uitvoeren van een actie (contact opnemen of een aankoop doen). Vandaag presenteren we 8 tips om de conversion rate van uw landingspagina’s te verhogen:
1) Keuze van doel en doelpubliek
U moet vooraf duidelijk definiëren wat u aanbiedt en wat u wilt promoten. Dit is belangrijk omdat u hierdoor ook het doelpubliek kan definiëren dat u wilt bereiken via deze landingspagina. Als wat u voorstelt aan uw potentiële klanten ook overeenkomt met wat zij zoeken, dan doen zij bijna zeker beroep op uw diensten.
2) Relevantie van de pagina
Een landingspagina wordt bezocht via verschillende wegen zoals advertenties (SEA, een banner, e-mail) of zoekmachines en de natuurlijke zoekresultaten (SEO). De inhoud van uw landingspagina moet dus exact overeenstemmen met de termen die de surfer gebruikt om te zoeken. Daarom is het heel belangrijk om gerichte trefwoorden te zoeken die relevant zijn voor de inhoud (SEO/SEA).
3) De eerste indruk is belangrijk!
De opbouw van uw landingspagina is essentieel. Net zoals bij een sollicitatiegesprek zijn de eerste 3 tot 4 seconden de allerbelangrijkste. Op deze tijd moet de internetgebruiker de diensten en waarden van uw bedrijf kunnen begrijpen. Zo wint u gemakkelijker het vertrouwen van uw potentiële klanten.
4) Keep it simple!
Wees kort en krachtig. Gebruik enkele trefwoorden (3-4 maximum) die uw bedrijf het best beschrijven. In deze drukke tijden hebben surfers geen tijd meer om lang te zoeken. Het is dus noodzakelijk dat ze onmiddelijk de juiste informatie vinden… anders loopt u het risico dat ze naar de website van een concurrent gaan.
5) Vermijd bronnen van afleiding
Veel bedrijven willen zo veel mogelijk tonen aan hun klanten en hebben de neiging om de inhoud te overladen met foto’s, reclame, … . Dit leidt slechts af van uw inhoud.
6) Geoptimaliseerde call-to-actions
De call-to-action moet zichtbaar en duidelijk zijn. Het moet de aandacht van de bezoeker trekken. Als het uiterlijk van de call-to-action zich niet duidelijk onderscheidt van de andere informatie op de pagina, dan loop je het risico om de aandacht van de bezoeker te verliezen.
7) Beperk de gegevens die u vraagt aan uw potentiële klanten
Voor een goed contactformulier moet de informatie die gevraagd wordt zeer kort zijn. Hoe meer informatie men moet invullen, hoe minder zin men heeft om dat te doen. Beperk u tot basisinformatie zoals de naam, het telefoonnummer en het e-mailadres.
8) Laadsnelheid van de pagina
Er is niets vervelender dan moeten wachten op een pagina die langzaam laadt. Wat moet een surfer van uw diensten denken als uw landingspagina nog niet eens deftig wil laden? Simpel, hij denkt er niets van want hij is alweer vertrokken. Het is natuurlijk ook belangrijk om het succes van uw landingspainga voorturend op te volgen. En wat denkt u? Wat zijn uw tips voor een goede landingspagina? Click+ maakt voor u geoptimaliseerde landingspagina’s. Aarzel niet om een afspraak te maken met één van onze specialisten.