Hoe maakt u een aantrekkelijke nieuwsbrief?
Een nieuwsbrief, het is een e-mail die bedrijven op regelmatige basis naar hun klanten zenden. In deze publicatie kan informatie over het bedrijf staan, over een nieuwe dienst of product, tips voor de klanten, etc. Het is de ideale manier om uw klanten of prospecten op de hoogte te houden over wat er gaande is binnen uw bedrijf of hen te helpen bij het gebruiken van uw diensten.
Allemaal goed en wel, maar waarom is dit interessant voor u? Hoe begint u aan zo’n nieuwsbrief en wat moet u er allemaal in vermelden.
Geen paniek, Online helpt u graag op weg met deze interessante tips!
Hoe begint u hieraan
U wilt een nieuwsbrief naar uw klanten sturen, maar u heeft geen idee hoe u hieraan begint? Volg dan deze stappen en tips!
1. Maak een goede database aan
Om een e-mailcampagne te versturen, heeft u ontvangers nodig. Dat kunnen klanten en/of prospecten zijn. Vraag hen naar hun gegevens in uw winkel of via uw website. U kan eventueel ook gegevens van een bepaalde doelgroep kopen, maar hier heeft u natuurlijk een bepaald budget voor nodig.
Hoe persoonlijker u uw nieuwsbrieven wenst te maken, hoe meer gegevens u van iemand nodig heeft.
Zo kan u onder andere onderstaande informatie verzamelen:
- Naam en Voornaam (noodzakelijk)
- E-mailadres (noodzakelijk)
- Geslacht (optioneel)
- Geboortedatum (optioneel, maar zeer interessant als u een mailing wenst te sturen voor de verjaardag van de klant).
- Adresgegevens en telefoonnummer (optioneel)
- Interesses (optioneel)
2. Maak een template die overeenkomt met uw huisstijl
Veel nieuwsbriefplatforms bieden de mogelijkheid om te kiezen uit verschillende templates die u kan gebruiken voor uw nieuwsbrief. Kies steeds voor een template die uw imago weerspiegelt. Pas de kleuren aan naar de kleuren die u gebruikt binnen uw huisstijl en zorg voor een leesbaar lettertype.
Eenmaal dat uw template en database op punt staan, kan u wekelijks, maandelijks of wanneer u maar wenst een nieuwsbrief naar uw klanten sturen. Het enige dat u nog te doen staat is de tekst en inhoud van uw mailings bepalen.
Tips voor een goede nieuwsbrief
Kan ik regelmatig een nieuwsbrief schrijven? Hoe lok ik mensen via mijn nieuwsbrief naar mijn website. Wij geven graag nog enkele tips:
1. Denk steeds aan uw klanten en prospecten
Een nieuwsbrief schrijven over een busreis voor gepensioneerden, interesseert jonge twintigers niet. Dat ligt misschien voor de hand, maar het toont wel aan hoe belangrijk het is om u in de plaats van de lezer te zetten.
Wat lezen mijn klanten graag? Welke tips zouden mijn klanten graag ontvangen? Stel uzelf steeds deze vragen en u schrijft al een stuk gerichter en effectiever!
2. Bedenk een korte, krachtige titel
Het eerste dat de lezer zal aanzetten om uw bericht te lezen is de titel. Bedenk daarom een krachtige titel die aanzet om de nieuwsbrief te openen.
Woorden zoals ‘Gratis’, ‘Korting’, ‘Promotie’,.. gebruikt u best niet. U verwacht het misschien niet, maar zo’n berichten belanden sneller in de prullenmand! Ook specifieke tekens zoals €, #, %,… kan u beter niet toevoegen aan een titel.
3. Voeg een call-to-action toe
U vraagt zich misschien af: een call-to-wat? Maar het is een van de belangrijkste manieren om uw klanten en prospecten vanuit de nieuwsbrief naar uw website te lokken.
Het kan een link in een tekst zijn, een afbeelding of een specifieke knop waarachter een link verscholen zit. Het moet aantrekkelijk zijn voor de lezer om hierop te klikken en zo uw website te bezoeken. U kan bijvoorbeeld in uw nieuwsbrief een promotie vermelden, maar de uiteindelijke promotie slechts vrijgeven op uw website. U kan een stukje uit een artikel prijsgeven en het volledige artikel op uw website plaatsen.. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Enkele voorbeelden van Call-to-actions:
Omgekeerd kan het trouwens ook zeer interessant zijn om uw nieuwsbrieven toe te voegen aan uw website. Zodat geïnteresseerden steeds uw historiek kunnen raadplegen.
4. Test, test, test,…
Zelfs als u een hoogopgeleid marketeer bent, u weet nog altijd niet hoe een bepaalde doelgroep zal reageren op uw berichten. Daarom is het zeer belangrijk om steeds te gaan testen en uw statistieken van uw verzonden berichten goed na te gaan.
Stel bijvoorbeeld willekeurig twee doelgroepen op en verstuur dezelfde nieuwsbrief met een andere titel naar de twee doelgroepen. Zo weet u meteen waarom uw lezer sneller zal klikken. Ook met de inhoud, de afbeeldingen en call-to-actions in uw bericht kan u testen! In marketingtermen noemen we dit een A/B-testing.
5. Voeg een afmeldoptie toe
Het is nooit interessant om e-mails te sturen naar mensen die uw e-mails niet willen ontvangen. Zorg er daarom voor dat u bij elke nieuwsbrief de mogelijkheid geeft aan uw lezer om zich af te melden voor uw communicatie. Doe dit helemaal onderaan de nieuwsbrief en vraag ook aan de lezer waarom hij zich wenst af te melden. Dat kan u een inzicht geven over wat u beter kan doen.
6. Kom niet terecht in de prullenbak
Tuurlijk wilt u niet dat mensen uw nieuwsbrief meteen naar de prullenbak verwijzen. Dat kan u deels voorkomen door bovenstaande tips op te volgen.
Maar soms kan het buiten uw wil om gebeuren en aanziet de mailserver uw e-mail als SPAM