Elke dag halen we onze gsm uit onze tas of zak om een restaurant, een vakman, een adres, enz. op te zoeken. We raadplegen zoekmachines om na te gaan welke acteur er heeft gespeeld in de film die we een paar jaar geleden hebben gezien. Het is een reflex geworden. En deze nieuwe omgang met kennis hebben we in grote mate aan Google te danken.
1. Een onmiddellijk succes
Wanneer ze in 1998 Google lanceren, geven Larry Page en Sergey Brin zichzelf de opdracht om informatie op wereldschaal te organiseren, met de bedoeling al deze informatie toegankelijk en nuttig te maken voor iedereen. In die tijd zijn zoekmachines ondoeltreffend. De twee kompanen creëren een algoritme dat ze PageRank noemen, en… dat zorgt voor een totale doorbraak!
Eigenlijk is het uitgangspunt heel simpel. Hun zoekmachine zoekt het net af en zet de meest vernoemde pagina’s (hypertext links) vóór andere pagina’s. Het succes is er onmiddellijk. Na amper een jaar verwerkt Google 3 miljoen zoekopdrachten.
2. Een service op maat
Om nog doeltreffender te zijn en om nog nauwkeuriger te voldoen aan de behoeften van websurfers, houdt Google tegenwoordig rekening met de locatie en de historiek van de opzoekingen. Larry Page en Sergey Brin hebben dus een mooi deel van hun opdracht volbracht. Ze hebben de kennis georganiseerd door te refereren naar meer dan 30.000 miljard pagina’s voor 3,5 miljard zoekopdrachten per dag. Bovendien hebben ze de informatie die ze bieden, nog nuttiger gemaakt door antwoorden op maat te geven.
Wat betreft het universeel toegankelijk maken van informatie, moeten we toch enkele minpunten vermelden. Google past zich aan de wetten van bepaalde landen aan en het verwijdert bepaalde websites uit zijn zoekantwoorden, zoals neo-nazi-publicaties in Duitsland. De betrekkingen tussen de Chinese autoriteiten en de Amerikaanse reus zijn ingewikkeld.
3. Nieuwe uitdagingen
De zoekmachine heeft dus nog wel wat uitdagingen te overwinnen en landen te veroveren. Op technisch vlak bijvoorbeeld, werkt Google aan het beter definiëren van de inhoud van video’s, omdat het moeilijker is om naar video’s te verwijzen dan naar teksten en foto’s.
Maar niemand is profeet in eigen land. Zo zien we inderdaad dat in Europa 9 op de 10 surfers gebruik maken van Google, terwijl dat er in de Verenigde Staten slechts 8 op 10 zijn. Om maar te zeggen dat het Californische bedrijf nog een kleine groeimarge voor de boeg heeft.