Sociale media: Top 5 meest effectieve publicaties

Elk sociaal netwerk heeft een eigen doelgroep en beschikt over haar eigen codes. Het groeiend aantal gebruikers (meer dan 5 miljoen actieve Belgen op Facebook in 2015) vormt voor de bedrijven een groep aan potentiële klanten die men kan trachtten te overtuigen. De sociale media worden daarnaast ook overrompeld met marketingstrategieën die samen een gemeenschappelijk doel dragen: de gegevens van de surfers verzamelen en hen aanzetten tot een aankoop.

Deze situatie heeft twee kanten: hoe meer gebruikers, des te meer concurrentie. De uitdaging bestaat er dus in om zo relevant mogelijk te zijn in uw publicaties om zo uw doelgroep te vergroten en hen trouw aan uw merk te maken. Hier moet u nog steeds denken aan twee belangrijke actoren:

  • De algoritmes van de sociale media (computerprogramma’s die de relevantie van publicaties overwegen om ze zo meer of minder zichtbaarheid te geven)
  • De surfers

Wij geven u alvast de 5 type berichten die het best werken op de sociale media in 2017:

1. Video

Dit is het formaat dat de afgelopen twee jaar de sociale netwerken heeft gemarkeerd. Naar schatting gaat er 20% van de tijd die gespendeerd wordt op het internet naar het kijken van video’s. Het formaat heeft als voordeel dat het een dynamisch aspect verschaft aan uw pagina. Daarnaast won het ook aan belang bij de advertenties op sociale media: het aantal videoadvertenties steeg in 2016 met 351%.

Deze trend betekent meteen ook een investering voor een bedrijf: of het nu als advertentie is of ter informatie ingezet wordt, een video vereist het juiste materiaal en vraagt realisatietijd.

Opgelet! U moet weten dat 85% van de video’s op Facebook bekeken worden zonder geluid: denk er dus aan dat u inhoud gebruikt die simpel begrepen kan worden door duidelijk beelden te gebruiken.

2. Infografieken

Een infografiek is de verklaring van een ingewikkeld onderwerp, uitgelegd aan de hand van een afbeelding en icoontjes. Dit laat toe om via een visueel formaat, een technisch onderwerp duidelijk te maken voor iedereen. In 2015 werd geschat dat een artikel 30 keer meer de kans had om gelezen te worden via de sociale media als er een infografiek bijstond. Nog een goede reden: met al de publicaties die een surfer dagelijks tegenkomt, is het visuele essentieel om de aandacht te trekken.


3. Foto’s

U weet hoogstwaarschijnlijk wel dat het essentieel is om elke post te voorzien van een foto. Indien u geen idee heeft welke afbeelding u kan gebruiken voor uw publicatie, laat Facebook u toe om een gekleurde achtergrond toe te voegen aan uw post. Klik hiervoor op één van de gekleurde bolletjes die verschijnen in de zone waar u de tekst voor uw bericht moet invoeren.

Denk er ook aan om belangrijke gebeurtenissen van uw bedrijf op deze manier in de verf te zetten op de sociale netwerken. Zoal bijvoorbeeld nieuwe producten, promoties,… elke gelegenheid is goed.

 


4. GIF

GIF staat voor Graphics Interchange Format en is een snelle opeenvolging van vergelijkbare foto’s die een gevoel geven van beweging. Dit formaat is zeer populair en vaak ook humoristisch (de website Giphy heeft een reputatie opgebouwd van echte GIF-zoekmachine).
Het is puur illustratief, maar het kan interessant zijn als u uw identiteit wenst te versoepelen of een informele toon wilt geven aan uw onderneming.


5. Lijstjes

Dit is strikt genomen niet echt een post, maar het is wel een type artikel dat populair is op het internet. Net zoals het artikel dat u nu leest, is een lijstje een kort geschreven stukje dat simpel te creëren is, en bovenal, gemakkelijk te lezen is. De lezer weet dat hij het lijstje snel en gemakkelijk kan overlopen en tegelijkertijd alle essentiële informatie heeft. Andere voorbeelden van Lijstjes kan je vinden op de website Topito, die er haar specialiteit van gemaakt heeft.

Goede titels van artikels die u kan delen op het internet en nadien een lijstje bevatten zijn bijvoorbeeld: ’10 redenen waarom u aanwezig moet zijn op sociale media’, ‘5 tips om u te helpen bij uw online aanwezigheid’,…

Visuals zijn dus duidelijk zeer belangrijk op de sociale netwerken. Houd natuurlijk steeds uw statistieken in het oog (voornamelijk de interactieratio, die aantoont wat de interactie van de surfers was op uw publicatie) om te bepalen welk soort berichten en onderwerpen bij uw publiek het best werken. U kunt vervolgens uw berichten aanpassen aan de hand van de voorkeur van uw bezoekers.

Korte samenvatting:

Om uw zichtbaarheid te verhogen op de sociale netwerken en nieuwe fans aan te trekken, gebruikt u best:

  •  Video’s
  •  Foto’s
  •  Infografieken
  •  GIFs
  •  Lijstjes


Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Retargeting op Facebook||of hoe u uw reclamecampagnes kunt maximaliseren
02/11/2020

Retargeting op Facebookof hoe u uw reclamecampagnes kunt maximaliseren

Lees meer
Google in het vizier van||de Amerikaanse justitie
02/11/2020

Google in het vizier vande Amerikaanse justitie

Lees meer
Nieuwe Facebook-functies voor||de feestdagen
02/11/2020

Nieuwe Facebook-functies voorde feestdagen

Lees meer
Cookie-instellingen aanpassen

Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer. Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden.

Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen.

Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.

  • Instellingen aanpassen
  • Alle cookies accepteren en verdergaan naar de site