Vandaag is het een must geworden om een efficiënte marketingstrategie op het net te ontwikkelen. Men gebruikt vaak de term SEM (Search Engine Marketing): alle middelen die ontwikkeld worden om de zichtbaarheid via de zoekmotoren te optimaliseren.
Er wordt bij SEM een onderscheid gemaakt tussen drie elementen.
SEO van Search Engine Optimization. Het is de bedoeling een site te ontwikkelen die automatisch prioritair is bij zoekbewerkingen op een bepaald onderwerp.
SEA: Search Engine Advertising. Bestaat erin de zichtbaarheid te stimuleren met betalende campagnes. En tot slot SMO, Social Media Optimization, om de zichtbaarheid op de sociale netwerken te verbeteren.
SEO versus SEA: een andere zichtbaarheid!
We gaan in een ander artikel in op SMO. Eerst buigen we ons over SEO en SEA, waarbij we vaak de neiging hebben ze tegenover elkaar te stellen. Er bestaan grote verschillen tussen de twee technieken. Laat ons het spel van de zes verschillen spelen:
1. De kostprijs
Dat is het eerste opmerkelijke verschil. SEO vergt voorafgaande kosten om een krachtige site te ontwikkelen, maar vereist daarna geen aanzienlijke investeringen meer. Het is in de eerste plaats de bedoeling een regelmatige en relevante inhoud te verzekeren op basis van bepaalde sleutelwoorden.
SEA is per definitie duur. Voor Google bijvoorbeeld, gaat het om een veilingsysteem. Het bedrijf dat het meeste geld biedt naargelang van bepaalde sleutelwoorden, wordt bovenaan op de resultatenpagina vermeld. Maar dit kan een goede investering zijn, want zo wordt uw bedrijf onmiddellijk in de verf gezet.
2. Klikfrequentie
Voor betalende advertenties werd opgemerkt dat de klikfrequentie verschillend is. Men spreekt van 10 tot 15%, terwijl dit bijna 90% bedraagt voor een klassieke site. De internaut merkt de betalende zoekopdrachten op en heeft hier minder vertrouwen in. Daarvoor bestaan er professionals zoals wij om deze techniek te optimaliseren!
3. De reactiviteit
Betalende zoekopdrachten bieden nochtans een zeer groot voordeel. Zo bent u snel zichtbaar, aangezien dit de grote belofte is die de zoekmotor maakt. Het vergt veel meer tijd om dat te bereiken met SEO. SEA biedt ook de mogelijkheid om snel dingen bij te sturen als een campagne niet werkt.
4. Lange termijn versus korte en middellange termijn
Het is dus interessant om SEA te gebruiken voor doelstellingen op korte of middellange termijn. SEO is dan weer meer aangewezen om voor uw merk een imago op lange termijn te ontwikkelen.
5. De zichtbaarheid naargelang van de sleutelwoorden
Het vergt tijd en zorgvuldig gekozen kernwoorden om een site te zien verschijnen op de eerste resultatenpagina - die vaak de enige pagina is die een internaut bezoekt. In geval van SEA kan men, afhankelijk van zijn budget, zichtbaar zijn met tal van kernwoorden.
6. De doelgroep
SEO richt zich tot iedereen. Elke internaut die een zoekbewerking uitvoert met gedefinieerde sleutelwoorden zal hiermee in contact komen. SEA biedt de mogelijkheid om preciezer te zijn door met name rekening te houden met de plaats van herkomst van de zoekbewerking. Zo kunt u een klant bereiken die potentieel meer geneigd is om uw producten te kopen.
U ziet het: beide technieken hebben hun voor- en nadelen. Het is aangewezen SEO en SEA met elkaar te combineren om efficiënte resultaten te bereiken.
Als u uw kennis op dit vlak wilt uitbreiden, vindt u nog andere artikels op deze site. Ons team van professionals staat ook tot uw dienst als u nog vragen hebt.