Om te beginnen, licht ik kort het verschil tussen beide marketing tools toe:
SEO (Search Engine Optimization)
Zoekmachineoptimalisatie heeft als doel hoog te scoren in de natuurlijke zoekresultaten door het optimaliseren van uw website. Dit kan door de inhoud relevanter te maken, de juiste zoektermen te gebruiken, te verwijzen naar relevante links, etc. (Zie blauw kader)
SEA (Search Engine Advertisign)
Zoekmachine-adverteren is het inkopen van advertentieruimte naast en boven de natuurlijke zoekresultaten. Dit gebeurt door in een veiling te bieden op zoektermen (keywords/trefwoorden) waarbij betaald wordt per klik (een afgeleverde bezoeker). Hiervoor maken we gebruik van zoekmachines zoals Google en diens bijpassende tool ‘Google Adwords’. (Zie rode omkadering) Uit deze tabel kunt u afleiden dat SEO en SEA enorm verschillend zijn.
- Bij SEA zijn de resultaten meteen meetbaar en gemakkelijk bij te sturen. Je bepaalt zelf het budget dat je eraan wilt spenderen. Bij SEA betaal je een kost-per-klik = opgeleverde bezoeker, wat afhangt van de concurrentie. De commerciële marketingdoeleinden zijn vaak gericht op korte termijn zoals bv. een product boosten, een promotie, bepaalde actie’s etc.
- SEO, daarentegen, biedt het omgekeerde: het is een duurzame investering. Bij SEO gaat het vooral om informatieve en relevante content aan te leveren. Het duurt een zekere tijd voordat Google uw site als “kwalitatief” gaat beschouwen, meestal ziet men pas resultaat na drie maanden. De kosten blijven beperkt omdat je de zoekmachines niets hoeft te betalen maar het vergt wel wat nodige kennis om uw website goed te optimaliseren.
Synergie: 1+1=3
Beide hebben voor- en nadelen & verschillende doeleinden waardoor ze complementair ingezet kunnen worden om het maximaal resultaat te behalen. De combinatie van beide is noodzakelijk als men kijkt naar het zoekgedrag van de internetgebruiker: Als we er van uitgaan dat de consument in het begin van het aankoopproces zit, dan kunnen we vaststellen dat hij eerst op zoek gaat naar informatie omtrent het product. Hiervoor zal hij geneigd zijn om generieke zoektermen te gebruiken en op de natuurlijke resultaten te klikken. Naarmate de potentiële klant dichter bij de aankoop komt, gebruikt hij of zij specifiekere zoektermen en nemen de gesponsorde links de bovenhand.
Conclusie
Als bedrijf moet je hoog scoren in de natuurlijke zoekresultaten door goede content weer te geven. De gesponsorde resultaten zorgen met hun volume en gerichte trefwoorden voor een hogere kans op een aankoop. We merken ook op dat SEA een positief effect heeft op de natuurlijke zoekresultaten van uw bedrijf. Dankzij de Adwordscampagne worden er meer bezoekers naar uw website gestuurd, waardoor de relevantie van de site stijgt samen en dus ook de positie in de natuurlijke zoekresultaten.
Met een Adwordsadvertentie en diens extensiemogelijkheden én een goede positie in de organische zoekresultaten ben je op drie plaatsen aanwezig en wordt de kans op een klik gemaximaliseerd. Onrechtstreeks gaat dit de herkenbaarheid van uw product, merk of bedrijf verhogen.
Hoe begin je eraan?
Zeker wanneer je maximaal resultaat wenst te halen uit zoekmachinemarketing, is het advies dan ook om beide marketing tools bij hetzelfde marketingbureau onder te brengen. Dit bespaart niet alleen tijd maar hierdoor wordt de informatieuitwisseling tussen SEO- en SEA-experts niet gehinderd door concurrentieoverwegingen.