Tegenwoordig wordt het internet beschouwd als een onmisbaar middel voor communicatie en informatie. Hoe kunnen KMO’s, zelfstandigen en handelaars er voor zorgen dat ze online gemakkelijk vindbaar zijn?
1. Optimale keuze van zoekwoorden
Als je een online advertentiecampagne wilt starten, dan is het belangrijk om eerst de zoekwoorden te vinden die niet alleen uw activiteit definiëren, maar ook de juiste locatie weergeven. Als u een schrijnwerker uit Namen bent, dan is het meer dan waarschijnlijk dat u o.a. ‘schrijnwerker’ en ‘Namen’ kiest als zoektermen. Toch is het interessant om een beroep te doen op een professioneel om uw zoektermen te optimaliseren en om andere interessante te vinden.
2. On-page optimalisatie
Als je eenmaal weet met welke kernwoorden je wilt werken, dan kan je je eigen website gaan aanpakken. Hier zijn enkele tips voor het verbeteren van je lokale online vindbaarheid:
- Titel en metabeschrijving:
Het eerste element dat Google gaat scannen om je pagina te indexeren en quoteren is de titel. Daarom is het belangrijk om in de titel zowel het doel als de locatie van je bedrijf te vermelden.
- Adres en contactgegevens
Aarzel niet om op iedere pagina van je website je contactgegevens te plaatsen. Telefoonnummer, adressen,… zoekmotoren zijn er zot van! Daarbovenop zullen de gegevens zichtbaar zijn voor iedereen die jouw website bezoekt, zowel computer- als smartphonegebruikers.
- Google Maps
Om je bedrijf nog beter zichtbaar te maken, kan je een link toevoegen naar de locatie van je bedrijf in Google Maps. Zo toon je ook aantrekkelijke inhoud aan je bezoekers en potentiële klanten.
3. Off-page optimalisatie
Na de optimalisatie van je eigen website is het tijd om de externe optimalisatie aan te pakken.
- Bedrijvengidsen
Schrijf je zaak in op online bedrijvengidsen over jouw streek. Dit is kwaliteitsvolle informatie die door zoekmachines als relevant wordt beschouwd. Het zijn ook goede plaatsen om een link naar je eigen website te leggen. Wacht dus niet langer en schrijf je bedrijf nu in!
- Sociale netwerken
Tweede stap: sociale netwerken! Ze zijn onmisbaar voor KMO’s. Met deze platformen ga je rechtstreeks in dialoog met je (potentiële) klanten. Daarnaast kan je ook je producten en diensten tegen een lage kost in de spotlights zetten. Er wordt door zoekmotoren ook rekening gehouden met de inhoud op sociale netwerken (Facebook, Twitter, Google+, Instagram, Pinterest, …) .
- Verzamel meningen en commentaren
Als je bedrijf eenmaal ingeschreven is in bedrijvengidsen en sociale netwerken, dan komt het erop aan om zoveel mogelijk. Zo verbeter je niet alleen je diensten, maar verhoog je ook je positie in de resultaten van zoekmachines. Dankzij deze commentaren en meningen genereert u verkeer naar uw website. Nieuwe klanten zullen zeker ook graag hun mening over uw diensten geven.