Online campagnes niet efficiënt?

Vorige week verscheen in de Tijd een artikel over de efficiëntie van online advertenties. De markt van online advertenties groeide de laatste jaren exponentieel. In 2013 werd in Europa ongeveer 27,3 miljard euro uitgegeven aan advertenties op het net. Alleen aan tv-reclame wordt meer geld uitgegeven. Een studie van Ebay en de universiteiten van Berkeley en Chicago hebben onderzocht of betalende merkadvertenties wel efficiënt zijn. Er werd gezocht naar het gedrag van internetgebruikers als ze een zoekactie ondernamen met het zoekwoord ‘Ebay’. Dan krijg je niet alleen de gewone lijst met resultaten, maar ook vaak een betaalde advertentie van het bedrijf zelf. Uit de experimenten blijkt nu dat dit soort merkadvertenties vaak nutteloos zijn. Mensen vinden sowieso hun weg naar de website van Ebay en advertenties leveren geen extra trafiek op. De studie gebeurde echter enkel voor het merk Ebay, dat al zeer goed gekend is bij internetgebruikers.

Waarom merkadvertenties gebruiken?

Waarom wordt dan een merknaam dan toch opgenomen in een campagne? Vaak is dit een technische strategie om de kwaliteit van een Adwordscampagne  te verbeteren. Zo hebben merknamen een gemiddeld beduidend lagere kost-per-klik (cpc). Dat wil zeggen dat je minder betaald per keer dat iemand op een advertentie klikt met jouw merknaam. Een tweede reden is dat een merknaam de Click-through-rate (CTR = kliks/aantal getoonde advertenties) van je campagne kan verhogen. De klikfrequentie ligt immers hoger bij zoekers die op de merknaam zoeken. Die hogere CTR heeft ook een belangrijke impact op de kwaliteitsscore van je campagne. Een kwaliteitsvollere campagne zal immers hoger scoren en een betere positie krijgen. Ten slotte is adverteren op de merknaam ook een strategie om boven de advertenties van concurrenten te verschijnen.  

Bij Click+…

Het hoofddoel van een Adwordscampagne, blijft echter gebruik maken van goedgekozen trefwoorden die jouw doelpubliek gebruikt om te zoeken naar jouw diensten. Op deze manier kan je mensen aantrekken die je bedrijf nog niet kennen. Bijvoorbeeld: Je hebt een Italiaans restaurant ‘La primavera’ in Lier. Dan maak je best geen advertenties aan met als trefwoord ‘Primavera’. Je kiest eerder voor ‘restaurant Lier’ of ‘Italiaans restaurant’. Door je online campagne te beperken tot mensen uit een bepaalde radius rond Lier, worden je advertenties alleen getoond aan mensen die echt op zoek zijn naar jouw diensten. Zo werken wij ook bij Click+. We beheren en optimaliseren jouw campagne opdat die zo efficiënt mogelijk werkt en dus zo veel mogelijk gerichte, potentiële klanten aantrekt. Bovendien kan je door de verschillende functies (call-tracking, chatmodule, contactformulier, …) van de landingspagina perfect opvolgen wat jouw online aanwezigheid jou opbrengt.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Google || Een bedrijf dat een ware revolutie in ons dagelijks leven heeft ontketend
23/09/2019

Google Een bedrijf dat een ware revolutie in ons dagelijks leven heeft ontketend

Lees meer
Kalender 2019: Download de Click+ kalender
30/05/2019

Kalender 2019: Download de Click+ kalender

Lees meer
Eindejaarsfeesten: laat zien dat u om uw klanten geeft!
16/12/2018

Eindejaarsfeesten: laat zien dat u om uw klanten geeft!

Lees meer