Metadata? Een barbaars woord dat een realiteit verbergt die tegelijk complex en simpel te begrijpen is. Metadata zijn een soort van universele taal waarmee webcontent (webinhoud) wordt gecodeerd. Met andere woorden, het zijn voor surfers onzichtbare gegevens waarmee de inhoud van uw website kan worden beschreven voor de zoekmachines.
Op die manier kunnen deze machines nauwkeurig de sites kiezen die degelijk voldoen aan de zoekopdrachten van gebruikers.
De fameuze sleutelwoorden
Hier zijn ze weer, die sleutelwoorden! Want ook hier zijn ze uiterst belangrijk. Door ze correct op de juiste plaatsen te zetten, namelijk in de META-tags, laten ze toe zichtbaarheid te creëren en bieden ze een betere traceerbaarheid van uw website op het internet. Naar aanleiding van een zoekopdracht zal een browser de sleutelwoorden in zijn databank zoeken en hieruit resultaten, pagina’s halen die vermoedelijk voldoen aan de zoekopdracht.
Om dit te doen, zal hij niet elk artikel, elke webpagina herlezen hebben, maar zal hij in de metadata hebben gezocht naar de sleutelwoorden in kwestie.
De META-tags
Als u een artikel schrijft, of een webpagina codeert, dan wordt u geconfronteerd met zogenaamde META-tags. Het zijn deze tags die u absoluut moet invullen opdat er een correcte verwijzing naar de inhoud van de webpagina zou zijn en deze gemakkelijk zou worden onthouden op het moment dat zoekmachines de zoekresultaten selecteren. Inderdaad, hiermee kan men zorgvuldig de inhoud beschrijven die zich op de pagina bevindt: artikel, titel, afbeeldingen, video’s. Er bestaan meerdere van deze tags, met als belangrijkste de meta description-tag, de tag die speciaal bestemd is voor sleutelwoorden, en de title-tag. Dit artikel gaat dieper in op elke META-tag die u absoluut moet invullen.
Zonder een combinatie van deze twee elementen – sleutelwoorden en metadata – zullen zoekmachines zoals Google, Yahoo! of Bing niet in staat zijn om uw content (inhoud) aan gebruikers aan te bieden, omdat ze geen weet zullen hebben van het onderwerp waarover uw content gaat. U moet weten dat metadata geen rechtstreekse invloed hebben op uw PageRank, maar dat ze wel uw zichtbaarheid en het verkeer van uw website beïnvloeden. En dit zijn nu juist de twee elementen die een belangrijke rol spelen in uw rangschikking.
Als u te maken heeft met problemen in dit domein of meer globaal in uw SEO, dan mag u niet aarzelen onze experts te contacteren. Zij zijn de aangewezen personen om u een deskundige begeleiding bij deze stappen te geven.