21mei2013
Printen

Hoge positie, meer bezoekers (!)(?)

Wie een adwordscampagne opstart, doet dit vaak met één doel in het achterhoofd: verschijnen op de eerste positie! Maar is dit wel zo verstandig?

Vaak is de eerste positie (te) duur. Je moet een bod-tegenbod gevecht houden met je concurrenten (wat de kosten nog meer de hoogte injaagt). Soms moet je zelfs opboksen tegen een multinational met een astronomisch hoog marketingbudget.

Je budget verdwijnt dan als sneeuw voor de zon! Stap daarom af van het idee dat de eerste positie de beste positie is. Akkoord, je advertentie springt onmiddellijk in het oog en de positie zal veel bezoekers opleveren. Maar levert dit ook altijd resultaat op?

Veel bezoekers gaan je pagina verlaten om advertenties op lagere posities te bekijken. Ze gaan jouw diensten vergelijken met de concurrerende advertenties alvorens ze een beslissing maken.
Dure kliks op je advertentie en de best mogelijke zichtbaarheid zijn geen garantie op nieuwe klanten. Daarom is het verstandiger je campagne op een andere manier aan te pakken.

  1. Bepaal je budget en regio:
  • Binnen welke regio ben je actief en wens je potentiële klanten te bereiken?
  • Wat is het maximum budget dat je maandelijks kunt besteden aan de campagne?
  • Deel dit bedrag door 30. Dit is nu je dagbudget.
  1. Stel handmatig je maximum bod in: Hoeveel ben je bereid te betalen per klik op je advertentie? (Gebruik het hulpprogramma “verkeersschatter” om een beeld te krijgen wat een goed bod is voor trefwoorden binnen jouw activiteiten)
  2. Even geduld a.u.b.: Wacht minstens één maand alvorens je de eerste statistieken analyseert.
  3. Evalueer Richt je, in plaats van op de topposities, eerder op het maximum aantal bezoekers dat je kan aantrekken met jouw budget binnen jouw regio.
  • Voorbeeld:Je hebt een dagbudget van 10 Euro. Met verschillende biedingen haal je volgende resultaten:5 euro per klik – pos 1 – 2 bezoekers
    2 euro per klik – pos 3 – 5 bezoekers
    1 euro per klik – pos 4 – 10 bezoekers
    0,75 euro per klik – pos 5 – 13 bezoekers
    0,50 euro per klik – pos 8 – 20 bezoekersMet de hoogste bieding haal je goede posities, maar je hebt amper bezoekers want je maximale budget wordt onmiddellijk bereikt.Met de laagste bieding kan je (in principe) veel bezoekers aantrekken naar jouw site, maar je positie is zo laag dat je advertentie amper gezien wordt. Daardoor haal je amper kliks en wordt je budget niet opgebruikt.Zoek de tussenoplossing!Zoals vaak is het aangeraden op zoek te gaan naar de gulden middenweg. Met andere woorden: met welke bieding haal je een goede positie zodat jouw advertentie gezien wordt, én betaal je een redelijke kost per klik zodat je toch voldoende bezoekers kan aantrekken.

    Richt je dus niet op de topposities. Deze zijn vaak te duur en slorpen je budget op. Ga dus op zoek naar de posities waar je met een minimum kost een maximum aan bezoekers kunt aantrekken. Zo kan je je kosten onder controle houden en een maximum aantal potentiële klanten aantrekken.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Inzicht in het webgebruik in 2023|| om uw online business te bevorderen
11/09/2023

Inzicht in het webgebruik in 2023 om uw online business te bevorderen

Lees meer
Met reclamecampagnes op LinkedIn|| kunt u uw publiek beter bereiken
29/08/2023

Met reclamecampagnes op LinkedIn kunt u uw publiek beter bereiken

Lees meer
Hoe waarde toevoegen aan door AI|| gecreëerde content op Google?
19/04/2023

Hoe waarde toevoegen aan door AI gecreëerde content op Google?

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken