Hoge positie, meer bezoekers (!)(?)

Wie een adwordscampagne opstart, doet dit vaak met één doel in het achterhoofd: verschijnen op de eerste positie! Maar is dit wel zo verstandig?

Vaak is de eerste positie (te) duur. Je moet een bod-tegenbod gevecht houden met je concurrenten (wat de kosten nog meer de hoogte injaagt). Soms moet je zelfs opboksen tegen een multinational met een astronomisch hoog marketingbudget.

Je budget verdwijnt dan als sneeuw voor de zon! Stap daarom af van het idee dat de eerste positie de beste positie is. Akkoord, je advertentie springt onmiddellijk in het oog en de positie zal veel bezoekers opleveren. Maar levert dit ook altijd resultaat op?

Veel bezoekers gaan je pagina verlaten om advertenties op lagere posities te bekijken. Ze gaan jouw diensten vergelijken met de concurrerende advertenties alvorens ze een beslissing maken.
Dure kliks op je advertentie en de best mogelijke zichtbaarheid zijn geen garantie op nieuwe klanten. Daarom is het verstandiger je campagne op een andere manier aan te pakken.

  1. Bepaal je budget en regio:
  • Binnen welke regio ben je actief en wens je potentiële klanten te bereiken?
  • Wat is het maximum budget dat je maandelijks kunt besteden aan de campagne?
  • Deel dit bedrag door 30. Dit is nu je dagbudget.
  1. Stel handmatig je maximum bod in: Hoeveel ben je bereid te betalen per klik op je advertentie? (Gebruik het hulpprogramma “verkeersschatter” om een beeld te krijgen wat een goed bod is voor trefwoorden binnen jouw activiteiten)
  2. Even geduld a.u.b.: Wacht minstens één maand alvorens je de eerste statistieken analyseert.
  3. Evalueer Richt je, in plaats van op de topposities, eerder op het maximum aantal bezoekers dat je kan aantrekken met jouw budget binnen jouw regio.
  • Voorbeeld:Je hebt een dagbudget van 10 Euro. Met verschillende biedingen haal je volgende resultaten:5 euro per klik – pos 1 – 2 bezoekers
    2 euro per klik – pos 3 – 5 bezoekers
    1 euro per klik – pos 4 – 10 bezoekers
    0,75 euro per klik – pos 5 – 13 bezoekers
    0,50 euro per klik – pos 8 – 20 bezoekersMet de hoogste bieding haal je goede posities, maar je hebt amper bezoekers want je maximale budget wordt onmiddellijk bereikt.Met de laagste bieding kan je (in principe) veel bezoekers aantrekken naar jouw site, maar je positie is zo laag dat je advertentie amper gezien wordt. Daardoor haal je amper kliks en wordt je budget niet opgebruikt.Zoek de tussenoplossing!Zoals vaak is het aangeraden op zoek te gaan naar de gulden middenweg. Met andere woorden: met welke bieding haal je een goede positie zodat jouw advertentie gezien wordt, én betaal je een redelijke kost per klik zodat je toch voldoende bezoekers kan aantrekken.

    Richt je dus niet op de topposities. Deze zijn vaak te duur en slorpen je budget op. Ga dus op zoek naar de posities waar je met een minimum kost een maximum aan bezoekers kunt aantrekken. Zo kan je je kosten onder controle houden en een maximum aantal potentiële klanten aantrekken.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Google || Een bedrijf dat een ware revolutie in ons dagelijks leven heeft ontketend
23/09/2019

Google Een bedrijf dat een ware revolutie in ons dagelijks leven heeft ontketend

Lees meer
Kalender 2019: Download de Click+ kalender
30/05/2019

Kalender 2019: Download de Click+ kalender

Lees meer
Eindejaarsfeesten: laat zien dat u om uw klanten geeft!
16/12/2018

Eindejaarsfeesten: laat zien dat u om uw klanten geeft!

Lees meer