08mei2017
Printen

Hoe realiseert u een goede conversie?

Conversie is een marketingterm die verwijst naar elke gewenste actie die wordt uitgevoerd op een website. Dit kan het versturen van een contactformulier zijn, het downloaden van een menu, een aankoop doen,… Dat alles maakt deel uit van een strategie die we “Inbound Marketing” noemen (een Engelse term die gebruikt wordt voor het aantrekken van bezoekers zonder een agressieve methode te gebruiken). Het is belangrijk dat u de bezoekers op uw website kan aanzetten tot het overgaan naar een actie.

Conversie slaat op deze concrete actie van de prospect op uw website en zet een bezoeker om in een mogelijke klant.

Het conversieproces is simpel :

  • De bezoeker klikt op een call-to-action (of CTA, een klikbare knop die leidt naar een internetpagina zoals een contactpagina, een webshop,…). Dat kan ook een advertentie op Google zijn of in het displaynetwerk.
  • Daarna bevindt de bezoeker zich op een landingspagina (een webpagina die specifiek aangemaakt is om conversie te generen en waarop een surfer informatie terugvindt over een bedrijf) die meer uitleg geeft over de CTA. Deze stap is zeer belangrijk, want hier zal de conversie plaatsvinden. Als u bijvoorbeeld aan één van uw onbekende bezoekers vraagt om een formulier in te vullen, zal hij niet langer onbekend zijn voor u op het moment dat hij zijn gegevens doorstuurt.
  • Op het einde mag u niet vergeten om de surfer te bedanken voor de actie die hij uitgevoerd heeft en kan u eventueel andere diensten of producten voorstellen die uw bedrijf heeft.

Hoe berekent Click+ uw conversiepercentage?

Het genereren van conversie heeft zowel een impact op uw marketingacties als op uw winstgevendheid. Het conversiepercentage is een belangrijk cijfer om te onthouden, het presenteer het aantal personen die het conversieproces doorlopen hebben in vergelijking met het aantal mensen die aangetrokken werden door de marketingactie. Zo berekent ons team voor onze klanten de effectiviteit van de actie met de conversie.

Hoe wordt een goede conversie gerealiseerd?

Tip 1: Ken uw doelpubliek

Tijdens het “Digital Marketing Journey” evenement van Adobe in 2016, zei Ilan BENHEIM, medeoprichter en verantwoordelijke van de strategie en de innovatie van vent-privée.com: “De klant is niet langer koning, maar de meester van het universum”. Hoe meer de inhoud van uw website afgestemd is op uw mogelijke klanten (uw doelpubliek), hoe meer uw conversiepercentage zal stijgen. Daarom is het dus belangrijk om uw activiteitensector en de betrokkenen goed te kennen. Uw doelpubliek kan u vinden aan de hand van een onderzoek of door uw prospecten en klanten te interviewen.

Tip 2: Breng de behoeften van uw doelpubliek in kaart

Als u uw doelpubliek kent, is het belangrijk om hen aan te spreken op het juiste moment. Er zijn drie belangrijke fases tijdens de zoektocht van uw publiek naar informatie:

  • Fase 0: De surfer wilt een behoefte vervullen en zoekt informatie op internet om te weten hoe hij dit kan oplossen. Op dat moment kan u zich naar voor schuiven als de expert in uw domein en hem de informatie bezorgen die hij nodig heeft. Maar, opgelet! Geef enkel wat de klant nodig heeft, dit is niet het moment waarop u hem iets moet verkopen.
  • Fase 1: Vanaf het ogenblik dat de bezoeker genoeg informatie verzameld heeft, zal hij verschillende mogelijkheden hebben. Nu is het aan u om u te profileren tussen alle concurrenten. Zo kan u bijvoorbeeld een promotie aanbieden om nieuwe klanten aan te trekken of een speciaal aanbod voorstellen. In deze fase kan u producten presenteren die voldoen aan de behoeften van de prospect.
  • Fase 2: De klant koopt en gebruikt uw product. In deze fase zal hij zichzelf een zeer belangrijke vraag stellen over zijn aankoop: “heeft het product voldoende beantwoord aan wat mij beloofd werd?”. Is hij positief? Dan heeft u deze klant voor u gewonnen en zal hij sneller fase 0 en 1 overslaan als hij op zoek is naar een product. Zo wordt u zijn eerste keuze.
  • Fase 3 : De klant wordt een ambassadeur van uw product en uw bedrijf en zal u aanbevelen aan zijn kennissen. Een tevreden klant zal ervoor zorgen dat uw bedrijf een positief imago krijgt. Hoe meer tevreden klanten u dus krijgt, hoe meer uw conversiepercentage zal stijgen. De conversie, als deze goed gerealiseerd wordt, zal zichzelf voeden en zal meer en meer toenemen.

Tip 3: Kies de juiste boodschap

Afhankelijk van het onderwerp zal u altijd op een andere manier communiceren. Maar het conversieproces kan zich wel afspelen tijdens elke fase die we hierboven hebben aangehaald. U kan een gratis gids geven aan uw bezoekers, net zoals u een product kan verkopen. Beide acties zijn conversies die op een ander moment tijdens de aankoopbeslissing van de surfer plaatsvinden.
U moet zich eerst plaatsen als consultant of een expert, zodat de bezoeker de kans krijgt om u te vertrouwen. Eenmaal dat het vertrouwen opgebouwd is, zal het gemakkelijker zijn om betalende aanbiedingen voor te leggen. Het bericht hangt dus af van de context waarin de klant zich bevindt. Hij is ofwel klaar om iets te kopen, of wilt gewoon geïnformeerd worden.

Tip 4: kies het juiste communicatiemiddel

De manier waarop u communiceert, moet ook aangepast worden aan uw doelpubliek. Denk dus steeds goed na waar de prospect zich bevindt in het aankoopproces en over het bericht dat u wenst over te brengen. Bijvoorbeeld: een persoon van 30 jaar wilt graag meer weten over het installeren van een trap, dan is het interessant om hem uw bedrijfsvideo te laten zien op YouTube. Uw doelpubliek is hier jong en voelt zich thuis op de sociale media. Hij zit in Fase 1 van het opzoekproces en u kan hem dus uw realisaties laten zien (en als u effectief een bedrijfsvideo heeft, kan u zich zelfs onderscheiden van uw concurrenten).

Tip 5: Maak efficiënte call-to-actions

Een call-to-action is een klikbare knop die de bezoeker naar een andere pagina stuurt, zoals een contactformulier, een online shop,…

Een goede call-to-action moet:

  • Een dynamisch werkwoord bevatten: een werkwoord zoals “download” of “bestel”, spoort de bezoeker sneller aan om te klikken.
  • Een kernwoord bevatten: dit is goed voor de SEO-richtlijnen. Wilt u meer weten over SEO, raadpleeg dan ons artikel..
  • De aandacht trekken: de bezoeker moet weten dat de CTA (call-to-action) klikbaar is.
  • Een goede plaats hebben: zorg ervoor dat de knop deel uitmaakt van de pagina. Zo kan hij naast een afbeelding geplaatst worden om de aandacht te trekken, boven of onder een artikel staan,…
  • Getest worden:  probeer af en toe eens iets nieuws en analyseer de resultaten. Voer bijvoorbeeld een A/B-testing uit. U test best meerdere malen de inhoud, want een CTA die werkt in juli, werk misschien niet even goed in januari. Vergeet niet dat de context waarin het bericht wordt verzonden, erg belangrijk is.

Tip 6: Maak een goede landingspagina aan

Een landingspagina is een bestemmingspagina die goed geoptimaliseerd is voor de zoekresultaten. Ze presenteert uw verschillende aanbiedingen en geeft de bezoeker de kans om een contactformulier in te vullen, zich in te schrijven op een nieuwsbrief of voor een onlineopleiding bijvoorbeeld. Het voordeel van een landingspagina is dat zij 7d/7 en 24h/24 informatie verzamelt over uw potentiële consumenten.
Wilt u meer voordelen kennen van deze miniwebsite? Ontdek het allemaal in ons artikel..

Tip 7: Maak een volledige bedankingspagina

De bedankingspagina verschijnt na de conversie (het moment waarop de surfer een actie heeft uitgevoegd op uw website). Deze bedanking wordt vaak verwaarloosd, maar het kan u wel aankopen of prospecten opleveren. Nadat een actie gerealiseerd werd op de landingspagina (LP), wordt de bezoeker een van uw klanten of een lid van uw bedrijf. De bedankingspagina is een goede manier om deze nieuwe klanten te bedanken en u begint hiermee het loyaliteitsproces. Vergeet niet dat u wilt dat men opnieuw naar u komt als men een behoefte heeft waaraan uw producten kunnen beantwoorden. U kan op deze pagina dus gelijkaardige producten voorstellen die u klant kan interesseren. Daarenboven is het ook de laatste pagina die uw klant ziet, dus het is belangrijk om een goede indruk na te laten.

Hoe zorgt Click+ ervoor dat haar klanten een efficiënte bedankingspagina hebben?

  • Wij zetten uw aanbod op een duidelijke manier in de kijker en informeren uw toekomstige klanten wanneer ze van uw aanbiedingen kunnen genieten.
  • Click+ zorgt voor een goede navigatiebalk: waardoor klanten en prospecten gemakkelijk kunnen navigeren door uw mini-site.
  • Wij vergeten uw sociale media niet en zorgen ervoor dat de logo’s geïntegreerd worden op de website. Zo kunnen uw bezoekers interessante aanbiedingen delen op hun profielen en kan u uw invloed uitbreiden en zo meer prospecten genereren.
  • Click+ bedankt uw klanten als zij bijvoorbeeld een formulier invullen.

Wat moet u onthouden?

Om uw conversiepercentage te verhogen, moet u uw doelpubliek, hun behoeften en uw activiteitensector goed in kaart brengen. Daarnaast is het ook belangrijk om na te denken over een strategie om een goede boodschap te kiezen. Kies het gepaste kanaal, realiseer een efficiënte CTA, creëer een goede landingspagina en eindig met het aanmaken van een bedankingspagina. Wij zijn er ons natuurlijk van bewust dat u voor dit alles niet genoeg tijd heeft, daarom is Click+ er om u hiermee te helpen! Neem contact met ons op en wij vertellen u wat wij voor u kunnen doen.

Sources : 
http://bivi.afnor.org/notice-details/la-conversion-digitale-mode-demploi/1297702
https://www.1min30.com/dictionnaire-du-web/conversion
https://www.optimisation-conversion.com/webmarketing/5-strategies-doptimisation-de-la-conversion-pour-vous-assurer-de-tester-ce-qui-est-important/
https://blogs.adobe.com/digitaleurope/fr/campaign-marketing-fr/the-personalization-and-optimization-enhance-the-conversion-and-we-have-in-the-evidence/
http://blog.neocamino.com/la-digital-marketing-journey-dadobe-comment-reussir-sa-conversion-digital/
https://hub.uberflip.com/blog/5-ways-to-optimize-your-post-conversion-landing-pages?utm_content=buffer728d3&utm_medium=social&utm_source=twitter.com&utm_campaign=buffer
http://heidicohen.com/marketing-the-4-moments-of-truth-chart/
https://www.hubspot.com/



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Inzicht in het webgebruik in 2023|| om uw online business te bevorderen
11/09/2023

Inzicht in het webgebruik in 2023 om uw online business te bevorderen

Lees meer
Met reclamecampagnes op LinkedIn|| kunt u uw publiek beter bereiken
29/08/2023

Met reclamecampagnes op LinkedIn kunt u uw publiek beter bereiken

Lees meer
Hoe waarde toevoegen aan door AI|| gecreëerde content op Google?
19/04/2023

Hoe waarde toevoegen aan door AI gecreëerde content op Google?

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken