Google Third Party Policy

Handleiding voor adverteerders: werken met een externe partner

Inleiding tot online reclame en AdWords

AdWords is het advertentieplatform van Google waarbij uw advertenties getoond worden aan mensen die op Google of haar partnersites zoeken naar producten en diensten die vergelijkbaar zijn met de producten en diensten die u aanbiedt. Door te adverteren met AdWords kunt u nieuwe klanten bereiken die op dat exacte moment op zoek zijn naar uw soort producten en diensten. Afhankelijk van het soort van campagne dat u heeft lopen, kunt u ervoor kiezen om te betalen voor klikken, vertoningen of conversies.

Zodra uw advertenties vertoond worden, kan uw externe partner de prestatiegegevens van uw advertenties bekijken en vaststellen wat wel en wat niet werkt. Door u te helpen bij het exact vaststellen van het rendement op uw investering en door externe partners toe te staan om wijzigingen door te voeren die het hoogst mogelijke rendement zullen opleveren is AdWords uiterst toerekenbaar.

Naast Google Zoeken kunt u uw advertenties ook plaatsen op Google's netwerk en haar partnersites (locaties waar u wellicht het "Advertenties door Google"-bericht heeft gezien) - zoals bijvoorbeeld YouTube. Op dit netwerk kunt u tevens gebruik maken van andere advertentie-indelingen, zoals beeld- en video-advertenties.

Google en externe partners

Wij geloven dat AdWords uw bedrijf kan helpen slagen. Het kan echter zo zijn dat u niet de tijd of de middelen tot uw beschikking heeft om een succesvol AdWords- account te maken en om deze regelmatig te onderhouden. Of misschien wilt u alleen even geholpen worden door een deskundige.

Hier bieden onze externe partners uitkomst. Er zijn vele soorten externe partners, van de grootste reclamebureaus tot aan de zelfstandige webconsulent. Om u te helpen bij het kiezen van een geschikte externe partner, hebben we de Partnerprogramma's opgezet. Externe partners die aan deze partnerprogramma's deelnemen voeren een insigne op hun website en zijn geslaagd voor certificeringsexamens. De twee insignes die u het meest zult tegenkomen zijn die voorAdWords Certified Partner en AdWords Authorized Reseller. Om de insignes bekijken en om meer informatie vinden over onze partnerprogramma's kijkt u op www.google.com/adwords/partnerprograms.
Om er zeker van te zijn dat een bedrijf gecertificeerd is volgens onze partnerprogramma's, klikt u op de insigne op hun website. Als ze gecertificeerd zijn wordt u doorgestuurd naar de profielpagina van het bedrijf op Google.com.

Aan de slag met een externe partner

Door gebruik te maken van de diensten van een externe partner kunt u veel tijd en energie besparen. Voor het beste resultaat raden wij u aan om continu geïnformeerd, betrokken en op de hoogte te blijven van uw advertentiecampagnes, en om uw partner al het tijdrovende werk te laten doen.

Externe partners berekenen vaak een vergoeding naast de kosten van uw advertenties. Onthou dat zij u, onder meer door het beheer van uw AdWords-campagnes, het leveren van rapportage, het beantwoorden van uw vragen, en het optimaliseren van uw campagnes, een kostbare dienst leveren. Wij zijn van mening dat het belangrijk voor u is om te weten wat u in totaal uitgeeft aan het adverteren met AdWords, inclusief wat u aan uw externe partner betaalt. Hiermee kunt u namelijk het rendement van uw investering (ROI; Return On Investment) bepalen.

Hier zijn vijf snelle tips voor de verstandige klant:

  1. Wees selectief Wanneer u op zoek bent naar een externe partner, zoek dan naar bedrijven die een insigne van deAdWords Certified Partner of AdWords Authorized Reseller voeren. U kunt gebruik maken van Google Partner Search om te controleren of een bedrijf is gecertificeerd, of om te zoeken naar gecertificeerde partners. Zorg dat u bij het maken van uw keuze ook weet wat de looptijd van het contract met de externe partner is en of u zich daar wel prettig bij voelt. Er zijn nog een aantal criteria die u kunnen helpen bij het kiezen van uw externe partner:
    • Heeft de externe partner al eens eerder gewerkt met bedrijven in uw regio?
    • Hoe zit het met bedrijven met vergelijkbare budgetten of doelgroepen?
    • Welke andere diensten bieden zij - naast AdWords - aan om uw bedrijf te laten groeien?
  2. Kies slechts één partner Het is verleidelijk om uw budget te verdelen over meerdere externe partijen om te zien welke de beste resultaten behaalt. Het staat u volledig vrij om dit te doen, zolang u ze maar één voor één uitprobeert. Aangezien Google niet meer dan één advertentie per bedrijf op de pagina met zoekresultaten vertoont wordt het voor u zeer lastig om meerdere externe partners tegelijkertijd te testen.
  3. Leer het zelf Om AdWords op een gevorderd niveau onder de knie te krijgen kan enige tijd duren, maar het leren van de basis neemt niet veel tijd in beslag. Lees het segment over "AdWords basics" hieronder of bezoek het AdWords Helpcentrum op http://support.google.com/adwords/?hl=nl voor meer informatie. Begrijpen hoe AdWords werkt helpt u om beter geïnformeerde beslissingen te nemen met uw externe partner.
  4. Vertrouw op ervaring Als u werkt met een bedrijf dat honderden AdWords-accounts heeft beheerd, dan hebben zij waarschijnlijk voldoende kennis en ervaring hebben opgedaan in het werken met AdWords. Als zij u vertellen dat online adverteren in bepaalde bedrijfstakken historisch gezien relatief meer kost of dat bepaalde zoekwoorden wellicht niet zullen werken voor uw bedrijf, dan spreken zij waarschijnlijk uit ervaring.
  5. Evalueer uw prestaties Tenzij u gericht bent op branding, is het rendement op uw investering (het aantal nieuwe klanten) het belangrijkste onderdeel van AdWords. Neem dus elke maand even de tijd om na te gaan wat u investeert en wat de resultaten zijn van die investering.


Waar moet u op letten
Wij vinden het belangrijk dat u een geweldige ervaring heeft met AdWords. Als dit niet zo is, laat het ons dan alstublieft weten. Probeer wel eerst samen met uw externe partner tot een oplossing te komen alvorens u contact met ons opneemt.

Veel van onze externe partners hebben ons vertrouwen gewonnen door de belangen van hun adverteerders voorop te stellen. Er zijn enkele externe partners die dit niet doen. Hier zijn een aantal handelswijzen waar u voor moet oppassen en waar u ons van op de hoogte moet brengen:

  • De kosten en prestaties van AdWords-campagnes niet vrij willen geven: U heeft het recht om tenminste het aantal clicks, vertoningen en de kosten van uw AdWords-advertenties te weten.
  • Het garanderen van advertentieplaatsing, ofwel in een specifiek reclamekanaal ofwel op een specifieke positie: Het is onmogelijk om een specifieke advertentiepositie te garanderen op een pagina met zoekresultaten van Google.com. AdWords' advertentieposities worden middels een veiling bepaald en veranderen bij iedere zoekopdracht. Sommige externe partners kiezen ervoor om u enkel te factureren wanneer uw gewenste advertentiepositie is behaald, maar diegenen die een bepaalde positie garanderen (bijvoorbeeld steeds een toppositie wanneer een gebruiker naar uw zoekwoord invoert) schetsen een verkeerd beeld van hoe AdWords werkt.
  • Beweert van Google te zijn: Vraag deze persoon om hun naam en verzoek deze persoon om een e-mail te laten sturen vanaf hun e-mailadres van Google.com; als u het dan nog niet zeker weet, dan stuurt u de ontvangen e-mail door naar bovenstaand adres.
  • Dwingt u in te schrijven middels intimidatie of pesterijen: U bent zelf de enige die zich uit de natuurlijke of organische zoekresultaten van Google.com kunt verwijderen.
  • Misleidende prijzen: Het bureau kan een ander reclamebudget gebruiken dan wat zij met u is overeengekomen - zorg ervoor dat u een officiële kopie van uw overeenkomst ontvangt.
  • Beweren dat AdWords uw organische of natuurlijke ranking beïnvloedt: AdWords-advertenties hebben geen invloed op uw organische of natuurlijke ranking in de zoekresultaten; de twee systemen zijn volledig onafhankelijk van elkaar.

AdWords basics

Zoekwoorden (trefwoorden): Uw geselecteerde woorden of zinnen - wanneer gebruikers naar deze woorden zoeken op Google kan uw advertentie worden weergegeven naast of boven de zoekresultaten.
Clicks (klikken): Het aantal keren dat gebruikers op uw advertentie hebben geklikt.
Vertoningen: het aantal keren dat uw advertentie is weergegeven.
Klikfrequentie (CTR - Click Through Rate): het aantal klikken gedeeld door het aantal vertoningen, weergegeven als percentage. Een goede CTR kan uw gemiddelde positie verbeteren.
Gemiddelde positie: de gemiddelde positie waarop een advertentie wordt weergegeven wanneer deze is geactiveerd. Een gemiddelde positie van 1-8 betekent over het algemeen dat de advertentie wordt weergegeven op de eerste pagina met zoekresultaten.
Kosten: Het totale bedrag dat u uitgegeven heeft aan AdWords.
Conversie: Het resultaat van uw reclamecampagne leidt, vertaald naar een actie, zoals een telefoongesprek, lead of verkoop. Dit is meestal een goede maatstaf om het succes van uw reclamecampagne te meten.


Disclaimer van Google.com: Ook al reageren wij wellicht niet persoonlijk op uw e-mail, wij zullen uw commentaar altijd opvolgen en, zo nodig, passende maatregelen treffen. Als u een vraag heeft over uw AdWords-account en hulp nodig heeft, dan kunt u terecht op het Helpcentrum op http://support.google.com/adwords/?hl=nl.

Disclaimer van Beup.be: Dit is een Nederlandse vertaling van het document "Advertiser Guide: working with a third-party partner" (zoals deze is te vinden op http://www.google.nl/intl/nl/adwords/thirdpartypartners/) en wordt, daar Google.com geen Nederlandstalige versie van dit document online heeft staan, aangeboden als extra dienstverlening door Beup.nl. Wij hebben ons best gedaan om met deze vertaling de essentie van het originele, Engelstalige document zo dicht mogelijk te benaderen, maar het is geen officiëel, door Google.com goedgekeurd document en derhalve kunnen er aan dit document dan ook geen rechten worden ontleend.