Twijfelt u nog om een online marketingcampagne te starten om uw e-commerceproducten te promoten? Het is tijd om dit grote avontuur met ons aan te gaan. Wij zullen u uitleggen hoe u het meeste uit Google Shopping haalt in 2023.
Wat is Google Shopping?
Voor het geval u het niet weet: Google Shopping is niet alleen een e-commerceplatform, maar ook een belangrijke prijsvergelijker (CSE: Comparison Shopping Engine). Het werd opgericht in 2002, onder de naam Froogle. In die tijd vermeldde het echter alleen een reeks producten waarvoor de SEO-termen vooraf waren vastgesteld. Tegenwoordig is het platform veel krachtiger en praktischer voor surfers die op zoek zijn naar een specifiek artikel en voor mensen met een e-commercesite.
Wat is het nut van Google Shopping?
Het hoofddoel is de producten en activiteiten van een e-commercesite onder de aandacht te brengen. Het draagt echter ook bij aan de versterking van de geloofwaardigheid en bekendheid van een bedrijf, een merk of een product. Google is immers de belangrijkste zoekmachine ter wereld. Het gebruik ervan is een manier om de trafiek naar uw website te stimuleren. Alvorens te starten met Google Shopping is het echter essentieel om al een e-commercesite te hebben. Eenmaal uw website online staat, zijn er tal van mogelijkheden: geautomatiseerde campagnes opzetten, een budget bepalen, groepen van mensen targeten, gemiste conversies opnieuw lanceren, enz.
Hoe Google Shopping gebruiken?
Google Shopping in 2023 gebruiken is nog nooit zo eenvoudig geweest. Als u bijvoorbeeld op zoek bent naar een "whiskyglas", typt u gewoon die term in de zoekbalk van Google. In plaats van door de resultaten te bladeren, klikt u gewoon op het tabblad Shopping. Google heeft nu de deuren naar e-shopping voor u geopend.
In slechts enkele seconden krijgt u een aantrekkelijke lijst met resultaten. U krijgt immers verschillende glazen te zien. U hoeft de resultaten alleen maar te sorteren volgens uw wensen: prijs, locatie, tweedehands producten, beoordelingen van gebruikers, gratis levering, type verkoper, enz. Dankzij de verschillende zoekcriteria, die zeer praktisch en visueel zijn, kunt u zich echt richten op de wensen van de kopers. Het is intuïtief, eenvoudig en gebruiksvriendelijk en trekt snel de aandacht van potentiële kopers, ongeacht hun leeftijd.
Hoe vermeldt u uw producten op Google Shopping
1. Maak uw Merchant Center-account
Ga naar deze link om te beginnen! Google zal u vragen een account aan te maken om basisinformatie te geven over uw winkel en de soorten producten die er zullen worden verkocht.
2. Importen van uw producten
Houd in gedachten dat Google Shopping een uiterst visuele tool is. Daarom is het noodzakelijk dat uw foto's voldoen aan een kwaliteit die voldoende is om potentiële kopers aan te trekken. Scherpe foto's, meerdere hoeken, consistente achtergronden, de mogelijkheid om te kiezen tussen verschillende kleuren, enz.
3. Beschrijf uw producten
Nu is het tijd om uw creativiteit te gebruiken om uw potentiële klanten een duidelijke beschrijving van uw product te geven. Hoe kunt u uw artikelen het best presenteren? Hoe zullen ze het leven van uw klanten veranderen? Vergeet niet een volledige, technische en gedetailleerde beschrijving van uw producten te geven. Het is belangrijk dat deze geoptimaliseerd is voor SEO (Search Engine Object). Dit zal namelijk de taak van Google vergemakkelijken en helpen relevante content voor te stellen om de vragen van surfers te beantwoorden. In dit geval de producten van uw e-commerce.
4. Koppel uw Merchant Center-account aan Google Ads
Als u hoopt dat uw producten worden opgenomen in Google Shopping-marketingcampagnes, moet u uw Merchant Center-account koppelen aan Google Ads. Deze betalende optie is nodig om uw e-commerce te promoten.
Hoe een Google Shopping-campagne aanmaken?
Voordat u uw hart en ziel in een campagne steekt, is het belangrijk om uw doel te bepalen. Wat wilt u bereiken? Wilt u meer producten verkopen? Wilt u meer trafiek naar uw website? Wilt u prospects overtuigen die onderweg zijn afgehaakt? Pas als u uw doelstelling hebt bepaald, kunt u overgaan tot de volgende stap: het publiek. Voor wie zijn uw producten bedoeld? Dit is de gelegenheid om een sociaaleconomische groep te definiëren: tieners, jonge moeders, inwoners van Wallonië, liefhebbers van de Japanse cultuur, enz. Het hangt allemaal af van uw product! En hoelang zal uw campagne duren? Een week, een maand, een seizoen? Voor welke gelegenheid? Eindejaarsfeesten, de verjaardag van uw merk, het begin van het schooljaar, enz. Tot slot is er nog een belangrijke vraag: hoeveel geld moet u aan uw campagne besteden? Om u te helpen, kunt u de tool "Google Bid Simulator" gebruiken. Zoals de informatiepagina van deze tool vermeldt, "verzamelt en analyseert (deze tool) gegevens over het bieden van advertenties in de afgelopen zeven dagen op Google”. Bovendien houden de resultaten rekening met de kwaliteit van uw advertenties, de biedingen van uw concurrenten en uw productgegevens. Het zou zonde zijn om dit te missen! Let op: een Google Ads-account is vereist om de Google Bid Simulator te kunnen gebruiken.
Kan Click+ mij helpen met mijn Google Ads campagne?
Click+ kan het u gemakkelijk maken om gerichte, lokale trafiek naar uw website te genereren. Wij evalueren en bepalen voor u de beste strategie om uw potentiële kopers te bereiken. Wij leveren u ook een maandelijks rapport van uw activiteiten, zodat u de evolutie van uw website en de bijbehorende campagnes kunt volgen. Uiteraard helpen wij u bij het bepalen van het juiste budget om uw doelstellingen te bereiken. Met onze steun beschikt u over een professionele campagne, die kwalitatieve trafiek aantrekt om verkopen te genereren.
U heeft nu alle kaarten in handen om te profiteren van Google Shopping in 2023. Een marketingstrategie is echter essentieel om uw kansen op succes te maximaliseren. Heeft u al een e-commerce? Bij Click+ kunnen we u op weg helpen. Google Shopping-campagnes vereisen echter veel werk vooraf. Daarom hangt het budget dat u toewijst af van de doelen die u voor uzelf stelt en van de intrinsieke kwaliteit van uw e-commercesite. Wilt u rechtstreeks met een van onze medewerkers spreken? Neem dan nu contact met ons op!