De belangrijkste vraag is: wat betaalt u voor uw SEO-campagne via Google, ook wel bekend als SEA? Laat ons het in eerste instantie simpel houden: wat u maar wilt. U voorziet een budget en Google zal dat respecteren. U kunt het beheer van uw campagnes ook toevertrouwen aan een specialist of een bureau.
1. Zelf beheren of delegeren?
We zijn geneigd te denken dat als we zelf voor marketingcampagnes zorgen, we geld zullen besparen. Dat is waar, maar u moet de Google Ads-tool eerst onder de knie krijgen om de beste resultaten te boeken. Dit vraagt een investering in opleiding, in tijd die wordt besteed aan het scannen van campagnes en in het personeel dat zich hieraan zal wijden.
Als u beslist een beroep te doen op een externe consultant of een extern bureau, moet u nog steeds het type contract bepalen waarvoor u kiest. Er zijn verschillende opties beschikbaar. Een percentage op de uitgaven: u betaalt 10 tot 15% van de het budget dat u besteedt op Google Ads. Een pakket: ideaal om een budget te voorzien en u daaraan te houden. Prestatiegericht: u betaalt naargelang het succes van de campagnes.
Verleidelijk, maar het roept de vraag op naar de evaluatie van het werkelijke rendement van een campagne. Hierbij moet sowieso vaak een minimale beheersvergoeding betaald worden, een minimumbedrag dat door het agentschap wordt gevraagd ongeacht het type contract dat u kiest of de omvang van het budget dat u aan het agentschap toevertrouwt. Dit kan oplopen tot enkele honderden euro's. Hieraan kunnen soms “set-up”-kosten worden toegevoegd.
Een bedrag dat wordt gevraagd voor het opzetten van uw campagne. Deze criteria moeten daarom zorgvuldig worden geëvalueerd om de beste potentiële partner te kiezen.
2. Veilingsysteem
Om goed te kunnen beoordelen wat een Google Ads-campagne u kost, moet u begrijpen hoe ze precies werkt. Het platform is gebaseerd op het systeem van een veiling. U bepaalt dagelijks een maximumbedrag dat u bereid bent te betalen om in de eerste resultaten te verschijnen als bepaalde trefwoorden in een zoekopdracht worden gebruikt.
U zet geld in onder specifieke voorwaarden. Wat interessant is aan Google Ads is dat u alleen betaalt als een gebruiker op uw advertentie klikt. Dit is een belangrijk punt. Als uw campagnes efficiënt zijn, brengen ze potentiële klanten aan. Dus met het bepalen van een vast budget volgt u niet noodzakelijk het juiste spoor. Uw budget overschrijden kan veel opleveren. Maar u beslist.
Google Ads zal het door u aangegeven bedrag niet overschrijden. Met die kanttekening dat de Amerikaanse gigant de budgetten op maandbasis bekijkt. U zult dus kunnen merken dat de uitgaven van dag tot dag sterk verschillen, zonder dat het maandelijkse wordt overschreden.
3. Kwaliteit loont
Er zijn een aantal tips om de kosten van een Google Ads-campagne te drukken. De eerste is door in te zetten op de "quality score". De kwaliteitsscore drukt uit in hoeverre uw advertentie voldoet aan de behoeften van de internetgebruiker. Google bepaalt deze score op basis van een aantal criteria, waarvan de meest relevante hier worden besproken.
De click-through rate van uw advertentie. Hoe succesvoller uw advertentie, hoe meer Google u beloont door uw quality score te verhogen. De zoekmachine evalueert ook de relevantie van uw publicaties door ze te controleren op de aanwezigheid van trefwoorden. Ze houdt ook rekening met het navigatiegemak op uw site (laadsnelheid, compatibiliteit met smartphones ...).
Een goede kwaliteitsscore werkt ook door naar de advertentie-extensies. Het is aan u om ze in te stellen. Het gaat om aanvullende informatie bij de titels en beschrijvingen, die essentieel zijn. Waarom zou u op deze score inzetten? Simpel, omdat Google Ads ermee rekening houdt bij het factureren van een klik en bij de positie die uw advertentie inneemt. U kunt dus beter geplaatst zijn dan uw concurrenten en dit met een lager budget dan dat van hen.
4. De eerste is niet altijd de beste
De concurrentie tussen adverteerders is hevig. En voor bepaalde trefwoorden is het nog tien keer erger. Hoe zorg je er dus voor dat het budget niet explodeert? We hebben het al gehad over de kwaliteitsscore. Iets anders om rekening mee te houden is de gemiddelde positie die u nastreeft.
Het zal altijd duurder zijn om te proberen de eerste plaats te pakken. Maar is dat het wel waard? Dikwijls is het antwoord nee. De derde of vierde plaats kan ook een groot aantal kliks aantrekken voor een veel lagere prijs.
Als u een betaalde SEO-campagne wil starten, kunt u een beroep doen op ons team van marketingprofessionals. Zij zullen u stap voor stap begeleiden bij de ontwikkeling van uw merk.