07december2016
Printen

Google Possum, positief voor uw bedrijf

Google maakt regelmatig een update van haar algoritme. Er bestond al Pinguïn, Pigeon en Panda, nu is er ook ‘Possum’. Maar wat is het en wat betekent dit voor de zoekresultaten van uw bedrijf

Google wat?

De algoritmes van Google werden in het leven geroepen om de pagina’s in de resultatenlijst te rangschikken. Zij houden rekening met de inhoud van de pagina’s, of deze gelinkt worden, enzovoort. Vandaar ook het belang van een goed geschreven teksten, meer daarover ontdekt u hier.
Als de zoekgigant kleine aanpassingen doorvoert via haar algoritme, zal u hierover niet snel nieuws ontvangen. Maar de grootste aanpassingen krijgen van Google een naam. Zo bestond Pinguïn en Panda al, die beiden een grote impact hadden op de zoekresultaten. En nu is er ook Google Possum, merk op dat de naam steeds verwijst naar een dier, hier een buidelrat.
Possum werd toegevoegd aan de bestaande kernalgortime Google ‘Panda’ en heeft slechts een beperkt aantal veranderingen doorgevoerd die niet op alle vlakken zichtbaar zijn. Momenteel is de voornaamste aanpassing te vinden binnen de lokale zoekfuncties van de zoekmachine (toevoegen van een zoekterm in combinatie met een locatie). Spam-gerelateerde inhoud zal nu ook moeilijker verschijnen op de eerste pagina’s van Google.

Een opsomming van de veranderingen

Allemaal goed en wel, maar voor u is het natuurlijk belangrijker om te weten waarom deze update goed is voor uw bedrijf. Ontdek alle veranderingen en de impact die deze voor u hebben.

Aanpassing 1: De zoekresultaten zijn uitgebreider

Heeft u een bedrijf dat zich net buiten de stadsrand bevindt? Dan verscheen u moeilijker bovenaan in de zoekresultaten van Google. Want als iemand op zoek ging naar “Loodgieter Antwerpen”, dan werden voornamelijk de loodgieters die zich binnen de fysieke grenzen van de stad bevonden, weergegeven.
De verandering in het algoritme laat nu ook toe dat lokale bedrijven net buiten deze grens ook zullen stijgen in de resultaten.

Aanpassing 2: Filter op adressen en telefoonnummers

Google is altijd streng geweest als het op gekopieerde content aankomt. Met de nieuwe update zal dat niet veranderen, meer zelfs, bedrijven die zich op hetzelfde adres bevinden, zullen niet allemaal tegelijk verschijnen als iemand op zoek gaat. De zoekmachine zal willekeurig kiezen welk bedrijf verschijnt.
Bijvoorbeeld: drie advocaten delen samen 1 bureau in Gent. Als een surfer op zoek gaat naar ‘Advocaat Gent’, zal hij slechts 1 van de drie advocaten terugvinden (willekeurig gekozen door de zoekgigant).

Aanpassing 3: De locatie van de persoon die zoekt is belangrijker geworden

Een andere verandering is het belang van de fysieke locatie waar de persoon die op zoek gaat naar iets zich bevindt. Niet iedereen die op zoek gaat naar: “Architect Brussel’, zal dezelfde drie architecten zien verschijnen bovenaan de pagina.
Als u zich bijvoorbeeld op het moment van de zoekopdracht bevindt in Brussel zelf, zal je de Architecten vinden die het dichts bij u gelegen zijn. Als u de opdracht zou uitvoeren als u zich in Mechelen bevindt, zal u nog altijd architecten uit Brussel vinden, maar diegene die zich het dichts bij u bevinden.

Aanpassing 4: kleine veranderingen in zoektermen is gelijk aan meer gevarieerde resultaten

“Restaurant Brugge”, “Brugge Restaurant”, “Restaurants Brugge”, het zijn maar kleine aanpassingen, vindt u niet? Niet meer sinds de aanpassing in september. Afhankelijk van welke zoektermen u ingeeft, zullen dezoekresultaten veranderen.
Voor bedrijven wilt dat zeggen dat het interessant is om goed na te gaan hoe hun publiek termen ingeven. Zo kan u de SEO op uw website aanpassen. (Geen nood voor onze klanten, wij doen dat reeds voor hen).

Aanpassing 5: er is een grotere kloof gekomen tussen de organische en de lokale filters

Lokale zoekopdrachten (‘Biowinkel Vilvoorde’) en organische zoekopdrachten (‘Biowinkel’) werken meer en meer afzonderlijk van elkaar. Als uw lokaal bedrijf voor de update gelinkt was aan uw website en uw website slecht gerangschikt werd bij de organische resultaten, zou deze ook een slechte plaats krijgen op Google Maps.
Nu blijkt dat niet langer het geval te zijn. Waardoor uw bedrijf plots enorm zou kunnen stijgen via de lokale zoekfuncties.

Een woordje voor onze klanten

Onze klanten hoeven alvast niet te panikeren, want wij zorgen er steeds voor dat uw landingspagina aangepast wordt aan de updates van Google. Heeft u hierover vragen? Aarzel niet om contact met ons op te nemen.



Deze artikelen kunnen u ook interesseren!

Inzicht in het webgebruik in 2023|| om uw online business te bevorderen
11/09/2023

Inzicht in het webgebruik in 2023 om uw online business te bevorderen

Lees meer
Met reclamecampagnes op LinkedIn|| kunt u uw publiek beter bereiken
29/08/2023

Met reclamecampagnes op LinkedIn kunt u uw publiek beter bereiken

Lees meer
Hoe waarde toevoegen aan door AI|| gecreëerde content op Google?
19/04/2023

Hoe waarde toevoegen aan door AI gecreëerde content op Google?

Lees meer
Beste gebruikers, deze site bewaart cookies op uw computer.
Het doel is om uw ervaring op onze website te verbeteren en u tegelijkertijd meer gepersonaliseerde diensten aan te bieden. Cookies worden ook gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Als u meer informatie wilt over de cookies die wij gebruiken, raadpleeg dan ons Privacybeleid. Door cookies te accepteren, stemt u in met het gebruik ervan. U kunt de instellingen van de cookies ook aanpassen. Als u weigert, worden uw gegevens niet bijgehouden wanneer u deze site bezoekt. Er wordt slechts één cookie gebruikt in uw browser om uw voorkeur dat u niet gevolgd wilt worden te onthouden.
Cookie-instelling bewerken