Wie een echte Googleadept is, heeft het waarschijnlijk al gemerkt: de mailservice van Google, Gmail, heeft zijn lay-out aangepast. Zo zal Google je e-mails automatisch onderverdelen in ‘gewone e-mails’, e-mails afkomstig van sociale media en ‘reclame’. Een aanpassing die niet alleen een impact zal hebben op de manier waarop we onze mails lezen, maar ook op de manier van adverteren in Google.
Om haar diensten (zoals Gmail, Google Drive en Google Analytics) gratis te houden, zet Google al geruime tijd in op het aanbieden van advertenties op haar zoekmachines en haar zoeknetwerk. Dat Click+ uw Google advertenties kan beheren, hebben we dan ook te danken aan deze bedrijfsvisie. Om de omzet uit deze gratis diensten te optimaliseren, kwam Google enkele weken geleden op de proppen met een nieuwe manier van adverteren. Dit keer rechtstreeks in je mailbox.
Sinds 2011 experimenteert Google al met advertenties in Gmail. Net als bij Google Search werd het systeem zo opgebouwd dat er tekstadvertenties over een bepaald onderwerp verschenen als er in je laatste e-mails voldoende referenties naar datzelfde onderwerp waren. Stuurde u de laatste tijd veel sollicitatiebrieven? Dan waren de advertenties in uw mailbox bijna zeker van interim- of selectiekantoren.
Hoe herken je nu zo’n nieuwe advertentie van Google in Gmail? Wel, goed uitkijken is de boodschap. Deze advertenties zullen, afhankelijk van uw interesses, verschijnen in het “reclame-deel” van uw inbox. De advertentie lijkt als twee druppels op een ongelezen e-mail. Ook de lay-out van de advertentie heeft er veel van weg. Toch zijn er enkele opties niet beschikbaar. Zo kunt u geen antwoord terug sturen en kunt u deze e-mails niet als spam markeren. Het voordeel is wel dat, eens de advertentie verwijderd is, ze niet langer zullen terugkomen. Het uitblijven van een remarketingoptie maakt deze nieuwe manier van adverteren net iets minder agressief.
Wie geen behoefte heeft aan deze visueel verwarrende Google advertenties: geen nood. Zo zijn er enkele manieren om deze advertenties te ontlopen.
- Verwijder de reclame-tab uit je mailbox. Het risico bestaat dat er meer spam tussen je gewone e-mail komt te staan.
- Pas je instellingen voor Google advertenties aan. Op deze pagina houdt Google bij tot welke demografische groep u behoort en wat uw interesses zijn. Deze instellingen zijn de basis voor Google en adverteerders via Google Adwords hun doelpubliek te kiezen. Om de advertenties niet meer te laten verschijnen in uw mailbox, klikt u op ‘afmelden voor op interesses gebaseerde advertenties op het internet’ .
Het moet gezegd worden: Deze nieuwe manier van Google advertenties te vertonen, is absoluut innovatief. De vraag blijft natuurlijk of deze innovatie de beoogde resultaten zal halen voor de adverteerders. Zullen internetgebruikers deze advertenties zien als een gewone e-mail en terugdeinzen omdat ze zich in het ootje genomen voelen? Wat met de conversieratio’s en zullen in deze testfase niet heel wat advertentiebudget verspillen? Dat valt af te wachten. Bij Click+ volgen we deze ontwikkeling alvast op de voet.