Wij delen graag artikels met u, maar betrappen er onszelf maar al te vaak op dat wij onze vaktermen ook zomaar op u loslaten. Om u te helpen bij het verstaan van uw e-marketingcoördinator, hebben wij speciaal voor u dit digitaal woordenboek ontworpen waarin wij de termen die wij bij Click+ belangrijk vinden in opsommen!
A/B testing
Het testen van twee (of meer) opties in media (zoals een nieuwsbrief of een titel van een artikel) om het verschil tussen de twee opties en het effect ervan na te gaan.
Adwords
(Google)
Een onderdeel van de zoekrobot Google waarmee bedrijven reclame kunnen maken via de zoekgigant.
Affiliate marketing
Het promoten van een ander bedrijf om leads te genereren in ruil voor een vergoeding.
Analytics
(Google)
Een programma van Google dat het mogelijk maakt de statistieken van een website op een gedetailleerde manier te bekijken en te meten.
Augmented Reality (AR)
De integratie van een digitale omgeving in een fysieke omgeving om een levendige gebruikservaring na te bootsen.
B
Blacklist
Een zwarte lijst waarin websites, e-mailadressen of IP adressen zijn opgenomen die aanzien worden als SPAM
Browser
Een webbrowser of internetbrowser is het programma waarmee u webpagina’s (websites) bekijkt. Dat kan bijvoorbeeld Internet Explorer, Mozilla Firefox, Google Chrome of Safari zijn.
Button
Een virtuele knop waarop men kan klikken om een bepaalde pagina te openen, iets te downloaden, zich ergens op in te schrijven,…
C
Call-to-action
Een klikbare link of button die aanzet tot het nemen van een actie. Het is een reclameboodschap die klikbaar is gemaakt om zo de surfer naar een bepaalde pagina te leiden (een aankoop, zich inschrijven voor een nieuwsbrief,…)
Calltracking
Het meten van de telefonische respons die men krijgt via een website of een bepaalde campagne.
Calltracking-nummer
Het telefoonnummer dat gebruikt wordt om te kunnen meten wat de telefonische respons is op een bepaalde website of actie.
Click-Through Rate (CTR)
Een klikfrequentie geeft de verhouding weer tussen het aantal keer iemand geklikt heeft op een advertentie of link en de aantal impressies hiervan.
Content Management System
Een term die gebruikt wordt om de softwaretoepassing te omschrijving die mensen de mogelijkheid geeft documenten, teksten of foto’s gemakkelijk op internet te plaatsen, te bewerken en te verwijderen. Kortom het is een systeem om alles op een website te beheren.
Content Marketing
Een specifieke vorm van marketing dat zich richt op de creatie van zinvolle teksten en inhouden om te verspreiden naar een specifieke doelgroep. Het wordt voornamelijk toegepast om de SEO van een website te verbeteren.
Conversie
Het moment waarop een bezoeker aan uw website ene vooropgesteld doel bereikt, noemen we een conversie. Dat kan gaan over het invullen van een contactformulier tot het voltooien van een aankoop.
Cookies
Is de informatie van een surfer die een website opslaat op de computer van de surfer. Ze bevatten gegevens over het surfgedrag op de betreffende site.
Digitale Marketing
kijker te zetten.
Domeinnaam
Identificatienaam van een website. De domeinnaam bezit over een naam en een extensie (bijvoorbeeld Clickplus.be).
E
E-marketing
Internetmarketing is elke vorm van onlinecommunicatie en -reclame over een bedrijf, product of dienst.
E-commerce
Het online aan- of verkopen van producten, verzamelen we onder de term E-commerce. Een webshop behoort bijvoorbeeld ook onder deze noemer.
Geotargeting
Het gericht communiceren naar surfers gebaseerd op hun locatie. (Stad, land, enz.)
Google My Business
Een onderdeel van Google dat lokale bedrijven extra in de kijker zet in haar zoekresultaten.
H
Hacking
Het illegaal binnendringen in iemand anders computer om gegevens te ontvreemden.
Hyperlink
Een elektronische link die, na een muisklik, de surfer naar een andere pagina brengt. Het kan een zeer duidelijke link zijn zoals www.clickplus.be/blog, maar kan zich ook verschuilen achter een afbeelding of tekst. (Bijvoorbeeld: Klik hier.)
IP adres
Een Internet Protocol adres is een uniek adres dat elke computer die verbonden is met het internet of met een lokaal netwerk identificeert. Dat nummer maakt het andere computers mogelijk om elkaar te herkennen.
K
Keywords
Keywords zijn bepaalde woorden die een website vaak gebruikt en waar ze zich op toeleggen. Het doel ervan is om de website zo hoog mogelijk te laten verschijnen op de zoekmotoren wanneer surfers de woorden opzoeken op het internet.
Landings-pagina
Een landingspagina is een pagina waarop een bezoeker terecht komt nadat hij op een advertentie heeft geklikt of een link in een e-mail. Deze pagina dient om potentiële klanten aan te trekken en hen aan te zetten tot een actie zoals contact met het bedrijf opnemen dankzij bv. een contactformulier of een telefoonnummer dat op de pagina staat. Meer informatie over de landingspagina’s die Click+ maakt kan u terugvinden door HIER te klikken.
Mobile commerce /
M-commerce
Mobile commerce is het aankopen en verkopen van goederen en diensten op het internet via mobiele apparaten zoals smartphones. Het komt neer op een voor mobiel geoptimaliseerde webshop.
N
Natuurlijke zoekresultaten
Natuurlijke zoekresultaten zijn alle niet-gesponsorde resultaten die je verkrijgt bij een zoekopdracht op een zoekmachine.
O
Optimalisatie
Het proces dat u toepast op uw website om deze aan te passen om de kwaliteit en de prestatie van uw AdWordscampagne en SEO te verbeteren.
P
Pay-Per-Click
Bij pay-per-click heeft een adverteerder advertenties op een zoekmachine en betaalt hij per keer dat een bezoeker op de advertentie klikt.
R
Ranking
Ranking is hoe hoog een website verschijnt bij de zoekresultaten. Hoe hoger, hoe meer kans dat mensen op uw website klikken.
Retargeting
Het specifiek gaan bereiken van surfers die al eerder uw website hebben bezocht. Aan de hand van de cookies die verschillende sites gebruiken, is het gemakkelijker om op deze manier advertenties te lanceren.
Refresh
Refreshen is het vernieuwen van een pagina. M.a.w. het opnieuw laden van een pagina en dit kan door op de ronddraaiende pijl te drukken linksboven op uw scherm of door op de F5 knop te drukken.
S
SPAM
Spam zijn ongewenste berichten die vaak in grote hoeveelheden naar duizenden mensen tegelijkertijd worden verstuurd met als doel de ontvangers aan te zetten tot een aankoop van een product of dient.
SEA
Search Engine Advertising of zoekmachine advertering is het betalen van zoekmachines zodat uw website zich bovenaan bevindt bij een gerelateerde zoekopdracht.
SEO
Search Engine Optimalisation of zoekmachineoptimalisatie is uw website zodanig optimaliseren rond bepaalde keywords zodat het hoog scoort in de zoekresultaten wanneer men deze keywords opzoekt.
Tag
Een tag is een keyword dat je linkt aan content op uw website, zoals bv. een blogpost, waardoor uw website een grotere kans maakt om hoger te verschijnen in de zoekresultaten.
Template
Een template is een voorgemaakt basisontwerp van bv. een nieuwsbrief of website waarin extra elementen kunnen worden toegevoegd. Ook bij Click+, maken wij voor sommige landingspagina’s gebruik van templates. Voorbeelden hiervan kan u hier bekijken: https://www.clickplus.be/nl/gallery/templates-click
URL
Een URL (Uniform Resource Locator) is een uniek stuk code dat aan een bepaalde website is gekoppeld zodat deze te vinden is op het internet. Bijvoorbeeld: http://www.clickplus.be
Unieke bezoeker
Unieke bezoekers zijn het aantal mensen die uw website in een bepaalde periode bezocht hebben, ongeacht of ze het één of meerdere keren per dag opnieuw hebben bezocht.
User-Generated Content
User-generated content is content die gecreëerd is door een gebruiker op een website voor die site of voor andere sites. Een voorbeeld van UGC zijn de advertenties op https://www.2dehands.bewaarbij de gebruikers zorgen voor content in de vorm van zoekertjes.
V
Views
Views of vertoningen zijn het aantal keer dat uw website bekeken is. Eén persoon kan voor meerdere views zorgen indien hij uw website meerdere keren per dag bezoekt.
Website
Een website is een verzameling van verschillende internetpagina’s die samen een geheel vormen.
Klant van Click+?
Is er een begrip dat u binnen de digitale marketing niet begrijpt of dat uw projectmanager van Click+ gebruikt? Aarzel dan niet om met ons contact op te nemen, dan kunnen wij het steeds voor u verduidelijken.