Google is niet de eerste zoekmachine die zich ontdoet van cookies van derden. Safari en Firefox zijn al begonnen ze standaard te blokkeren. De geleidelijke verwijdering van cookies in Google Chrome lokt echter veel reacties uit. Het hoopt stap voor stap te werk te gaan, maar zal ze uiteindelijk eind 2023 verbieden en niet pas in 2021 zoals eerder was aangekondigd.
Google zoekt technologie om tracking cookies te vervangen
Justin Schuh, hoofd techniek van de zoekmachine Chrome, heeft de toekomstige ambities van Google bekendgemaakt. Dat is erop gebrand nieuwe manieren te vinden om uiteindelijk de tracking cookie-technologie te vervangen. Volgens verschillende stemmen binnen het bedrijf zijn deze te opdringerig en te invasief geworden. Paradoxaal genoeg zullen de door Google gezochte nieuwe technieken toch hetzelfde doel hebben als deze befaamde cookies.
Zij moeten een steun zijn voor adverteerders, een indicator of hun advertenties werken en of ze het doelpubliek daadwerkelijk bereiken. Google wil met deze nieuwe technologie adverteerders demografische gegevens bieden, maar dan gerichter. Hierdoor zou men niet meer precies weten welke specifieke persoon van welk type content houdt, maar in plaats daarvan een algemeen profiel verschaffen.
Verschillende standpunten
Hoewel Google Chrome het opdringerige karakter van tracking cookies voor surfers wil verminderen, is het niet de bedoeling om de inkomsten van websites te beperken. Apple en Firefox van hun kant hebben er al voor gekozen deze cookies van derden te beperken, omdat zij van mening waren dat zij de grens al hadden overschreden.
Concreet gaat het om de hoeveelheid verzamelde informatie waarover de ondernemingen het niet eens zijn. Specialisten zien echter andere verborgen doelstellingen. Volgens sommigen probeert Apple het web af te schermen voor zijn Apple Store. Voor anderen is het Google dat met alle middelen probeert een dystopie in ad tracking naar voren te schuiven. Om een eventuele ontsporing te voorkomen, is een onderzoek ingesteld door de Autorité de la concurrence et des marchés (Franse instantie).
Zoals u ziet, is de geleidelijke verwijdering van cookies in Google Chrome niet zo eenvoudig als het lijkt. Zij bevatten veel informatie en delen die ook veel te veel. Het is een gevoelig, politiek, maar ook uiterst moeilijk onderwerp. De functies van cookies zijn de oorspronkelijke bedoelingen ontgroeid. Dat is de reden waarom Google Chrome zo laat is geweest met het verwijderen ervan. Wees gerust, er zijn andere manieren om een publiek te leren kennen en door hen gekend te worden! Click+ is een SEO-bureau met meer dan vijftien jaar ervaring.
Wij bieden de meest geschikte oplossingen voor ondernemers om hun positionering te verbeteren. Waar wacht u nog op om contact met ons op te nemen?