Google Ads is een geweldige manier voor bedrijven om hun online aanwezigheid te vergroten en een groot aantal potentiële klanten te bereiken. Maar niet alle prospects zullen online converteren. Met de opkomst van de omnichannel winkelervaring is het gedrag van de consument veranderd. Volgens Google zoekt 87% van de consumenten online naar informatie voordat ze naar de winkel gaan. Als u zich beperkt tot het bijhouden van online conversies, zult u de impact van uw advertenties op de verkoop niet volledig begrijpen. Maar hoe weet u hoeveel conversies buiten het web uw advertenties genereren?
Ondersteunende hulp
Google Ads houdt niet alleen online conversies van advertenties bij, maar ook conversies buiten het web. Deze treden op wanneer een potentiële klant op een advertentie klikt en een actie buiten het web uitvoert, zoals telefoneren of een fysieke winkel bezoeken. Het bijhouden van conversies buiten het web is essentieel als u uw Google Ads-budget en -prestaties wilt optimaliseren. Alleen door alle resultaten bij te houden krijgt u een volledig beeld van uw investering.
U kunt nu leadgegevens uit bijvoorbeeld uw klantrelatiebeheersysteem integreren in de conversie-instelling van Google Ads. Als u geen webgegevens van buiten het web koppelt, mist u een krachtige kans op conversieoptimalisatie. Dus hoe pakt u het aan?
Conversiegegevens importeren
Met Google Ads kunt u conversiegegevens van buiten het web importeren en koppelen aan uw advertenties, mits u de Google Click Identifier kunt ophalen en opslaan. Dit is een unieke identificatie die aan een primaire gebruiker wordt toegekend om zijn aankooptraject te volgen. Met Google Click Identifier kunt u Google Ads-gegevens vergelijken met gegevens uit externe bronnen. Sommige CRM-platforms kunnen dit gemakkelijk aan en automatiseren het proces. U kunt het ook aanpassen aan uw behoeften.
Een conversie instellen in Google Ads
Eerst moet u een conversieactie aanmaken en de optie "Importeren" selecteren. Vervolgens moet u de bron specificeren (CRM, Excel, enz.) van waaruit u de gegevens wilt importeren. Dan heeft u de keuze tussen conversies uit kliks of conversies uit gesprekken. Daarna moet u uw conversie definiëren door de verschillende velden in te vullen, zoals naam, waarde, aantal en volgperiode, enz. Zodra de conversie is vastgelegd, kunt u de gegevens importeren.
Invoeren van conversies
De eerste stap is uw gegevens voor te bereiden op de import. U kunt dit doen door het formaat te kiezen dat u wilt gebruiken: Google Sheets, Excel of CSV. Afhankelijk van het formaat dat u kiest, kunt u kant-en-klare sjabloonbestanden downloaden vanuit Google Ads Help of vanuit de gebruikersinterface van Google Ads.
Na het downloaden van het bestand moet u eerst de tijdzone veranderen in die van uw regio. Vervolgens kunt u de gegevens overbrengen naar de tabel, waarbij u ervoor zorgt dat u voor elke conversie een aparte rij gebruikt. Zodra u dit hebt gedaan, hoeft u alleen nog maar het gemaakte document te importeren.
Telefonische conversies
Bedrijven die vaak telefonisch inkomende verkoopvragen ontvangen, locatie gebonden bedrijven zoals pizzeria's of slotenmakers, moeten een telefonische follow-upstrategie implementeren om deze leads op te sporen en toe te wijzen.
Om de advertentie-ervaring te optimaliseren, kunt u Google Ads-extensies gebruiken. Vanuit de gebruikersinterface kunt u een gespreksextensie instellen door naar de rubriek "Advertenties en extensies" te gaan. Daarna kunt u overgaan tot gegevenscodering. Naast advertentie-extensies kunt u ook call tracking activeren vanaf uw website met behulp van een uniek trackable nummer. Zodra conversies zijn ingeschakeld, verschijnt call tracking in uw account.
Als u Click+ en zijn all-in-one-pakket voor uw marketingstrategie gebruikt, profiteert u van landingspagina’s met functies voor call tracking en krijgt u een duidelijker beeld van hoe uw klanten en prospects interageren.
Fysieke winkelconversies
Als u een fysieke winkel heeft, kunt u met winkelbezoekconversies potentiële klanten volgen die eerder op uw advertenties hebben geklikt. Om van deze dienst gebruik te kunnen maken, moet u echter aan drie voorwaarden voldoen: u moet meerdere winkels hebben, uw advertenties moeten enkele duizenden kliks genereren en uw verschillende verkooppunten moeten meerdere keren worden bezocht. Als u aan deze criteria voldoet, verschijnen de gegevens over het fysieke bezoek in de kolom "Conversieset" van uw rapporten. De gegevens zijn nog steeds geaggregeerd en anoniem, wat tot een zekere onnauwkeurigheid kan leiden.
Hoewel het voorbereidende werk vrij complex is, zult u na afloop van het project uw resultaten preciezer kunnen verfijnen en zo nieuwe strategieën kunnen bepalen en de rentabiliteit van uw onderneming kunnen verbeteren. Bij problemen kunt u terecht bij Click+, uw SEA-bureau in België.