Google My Business onder de loep

Google My Business of Google Mijn Bedrijf, zoals wij het in het Nederlands vertalen, geeft aan uw bedrijf een extra zichtbaarheid die u goed kan benutten op de zoekrobotgigant. Dit product van Google geeft u de toelating om uw bedrijfsvermelding te laten zien en beheren in Google Maps, Google.be en Google Earth. Hierdoor kunnen prospecten u gemakkelijk terugvinden wanneer ze een plaatselijke zoekopdracht uitvoeren.


Waarom is het interessant voor bedrijven?

-
 
Eerst en vooral kost het helemaal niets om een pagina aan te maken.
 
-


 
Ten tweede geeft dit platform nuttige bedrijfsinformatie weer. Zo is het gemakkelijk voor klanten om te weten hoe ze uw zaak kunnen contacteren of wanneer u op vakantie bent.
-


 
Ook helpt Google My Business klanten om het exacte adres van uw bedrijf snel te vinden. Via Google Maps kunnen ze zelfs een exacte routebeschrijving krijgen om bij u te geraken.
-


 
Overigens is het een handige manier om in contact te treden met de consument. Zo kan u onder meer vragen beantwoorden van de klant en acties promoten.
 
-







 
Wanneer een consument een winkel of bedrijf zoekt op Google, verschijnt er een kaart met daaronder drie bedrijven in de buurt van de consument die gerelateerd zijn met die zoekopdracht.
Deze drie bedrijven noemen we de Google Three Pack. Wanner u bvb. 'bakkerij' opzoekt op google zal u de drie hoogst gewaardeerde bakkerijen zien in uw omgeving. 
Indien uw pagina compleet, actief en onderhouden is, heeft u de kans om te verschijnen op de Google Three Pack.

 
-


 
Het is een makkelijke tool waarmee u kan tonen hoe uw onderneming verschilt van anderen. Zo kan u potentiële klanten geïnteresseerd maken door het posten van foto’s van uw producten.
- Wanneer u een pagina op dit platform opricht draagt dit bij tot uw SEO en dit kan er dus voor zorgen dat uw bedrijf hoger verschijnt op de zoekpagina bij een zoekopdracht.
  4 van de 5 consumenten gebruikt zoekmachines om lokale informatie te vinden.
- 50% van lokale mobiele zoekopdrachten leidt tot een bezoek aan een bedrijf/winkel binnen een dag.
- 34% van computer/tablet zoekopdrachten leidt tot een bezoek aan een bedrijf/winkel binnen een dag.

Hoe kan u een pagina aanmaken?
1 Eerst en vooral surft u naar www.google.be/business‎


























 
2


 
Hierop kan u kiezen voor ‘Nu starten’ om een pagina aan te maken. Let op: u moet wel inloggen met een Google account dus indien u dat niet heeft zal u dat eerst moeten aanmaken.
 
3

 
Vervolgens komt u op een scherm waarop u bedrijfsinformatie moet invullen zoals o.a. het adres van uw zaak.
4

 
Op dit scherm kan u laten weten of u goederen en services levert aan het adres van de consument of niet.
 
5
 
Nadien wordt u gevraagd om te bevestigen dat u dit bedrijf beheert en dat u akkoord gaat met de gebruiksvoorwaarden.
6 Klik op doorgaan.
7
 
Uiteindelijk wordt er u gevraagd hoe u de verificatiecode zou willen ontvangen. Dit kan enkel per post.
8
 
Binnen enkele weken zou u deze code moeten ontvangen zodat uw bedrijf officieel bevestigd wordt.  
9



 
Uiteindelijk moet u dan de code invoeren en is uw account geverifieerd. Hierna wordt uw zaak weergegeven op Google en kunt u beginnen met uw gegevens te bewerken en uw account verder uit te bouwen.
 

Wat nadien?
De pagina van uw zaak opvolgen is erg belangrijk. Zo moet u er zeker en vast voor zorgen dat de bedrijfsinformatie accuraat is en regelmatig actueel wordt gemaakt om misverstanden te vermijden.
Ook is het handig om de reviews van consumenten op te volgen. Hierop kan u reageren en op inspelen om zo uw klanttevredenheid te verhogen. Eventuele klachten of problemen kunnen hierdoor aan het licht komen zodat u weet welke aspecten van uw bedrijf u zou kunnen optimaliseren.

Insights en Hangouts
Deze twee platformen worden vaak gebruikt in combinatie met Google My Business en zorgen ervoor dat u meer uit uw pagina kan halen.
Google Insights kan erg handig zijn om informatie te verkrijgen over uw klanten. Zo kan u via het platform te weten komen hoe zij Google Zoeken en Maps gebruikt hebben om op uw zaak te komen. Ook kan u te weten komen wat ze juist doen wanneer ze u gevonden hebben. Dit kan handig zijn om te weten waar de meeste van uw klanten vandaan komen zodat u eventueel meer kan inzetten op een bepaalde regio.
Hangouts dient voor een chat- of videogesprek te starten. Dit is een interessante manier om contact te hebben met uw klanten. Het creëert een persoonlijke band met hen omdat het directe interactie is tussen de klant en het bedrijf.

Eigenaren en beheerders toevoegen
Om je pagina up to date te houden kan u ook mensen van uw bedrijf toevoegen die meehelpen content erop te verspreiden.
Er zijn 3 typen gebruikers die content kunnen posten: eigenaren, beheerders en communicatiebeheerders.
-
Eigenaren hebben de hoogste functie en controle over belangrijke beslissingen zoals een eigenaar toevoegen of de pagina verwijderen.
- Managers staan tweede in de rangorde en kunnen net als eigenaren informatie aanpassen over het bedrijf en nieuwe content zoals foto’s posten. Ze hebben wel niet de controle om personen toe te voegen of de pagina te verwijderen.
- Ten slotte zijn er ook nog Communicatiebeheerders. Zij kunnen contact hebben met klanten door te reageren op reviews. Ook kunnen ze onder meer foto’s plaatsen op de bedrijfspagina.











Klant van Click+?
Click+ helpt haar klanten ook bij het aanmaken van een Google Mijn Bedrijf. Heeft u hierover vragen? Aarzel dan niet om contact op te nemen met uw projectmanager.


05 Oct

Reactie toevoegen

To prevent automated spam submissions leave this field empty.