Visibiliteit verwerven en uw zichtbaarheid verbeteren gebeurt via SEO (Search Engine Optimization). Daarom is het nodig om na te denken over de hiërarchie van uw pagina's en trefwoorden. Afhankelijk van uw doelstellingen is het van essentieel belang om de beste SEO-architectuur voor uw website te vinden. Twee technieken staan tegenover elkaar: de SEO-silo en de semantische cocon.
De SEO-silo
De silo is een takkenboomstructuur van een website. Hiermee kunnen pagina's aan elkaar gekoppeld worden en het is een zeer belangrijke interne linking-techniek. De verticale structuur maakt het immers mogelijk dat elke pagina niet rechtstreeks met de andere verbonden is. Zij zijn allemaal hermetisch van elkaar afgesloten. Het grote voordeel van silo's is dat zij de verdeling van resources mogelijk maken. In feite wordt de lead page geaccentueerd door de interne links van de andere pagina's waarop die betrekking heeft.
Er zijn twee soorten silo's:
- De thematische silo
Dit is de meest gebruikte techniek voor e-commercesites, omdat daarmee thema's gebruikt kunnen worden om voorwerpen, producten en diensten te classificeren. Dat wil zeggen dat elke pagina die aan de verkoop gewijd is de internetgebruiker naar de categorie leidt. Bijvoorbeeld: herenkleding→pulls, jeans, ondergoed, kostuums, enz. En elke pagina die bij een categorie hoort, verwijst naar alle pagina's die aan die verkoop gewijd zijn. Het nadeel van deze techniek is dat die helemaal niet op trefwoorden gebaseerd is. Anderzijds maakt de logische en gestructureerde organisatie het makkelijk voor de gebruiker om de e-commercesite te navigeren en zet het hem of haar op natuurlijke wijze aan tot aankopen. - De semantische silo
Zoals de naam al zegt, is de silo gemaakt met de sleutelwoorden en hun etymologie in het achterhoofd, om er richting aan te geven.
De structuur van de silo's is als volgt:
De semantische cocon
De cocon is een reeks pagina's die gevormd worden als een hub, een soort centrale kern van waaruit de andere pagina's worden gemaakt. Dit is de beste strategie als u vertrouwt op trefwoorden om uw SEO te verbeteren. Dat is omdat het Google meer materiaal geeft om te begrijpen wat u aanbiedt. Daarom is het gemakkelijker om uw website af te stemmen op de zoekopdrachten van de surfers. De semantische cocon houdt in dat de meest generieke en concurrerende zoekwoorden bovenaan in de boom worden gezet. Onderaan de boomstructuur zult u moeten inzetten op zogenaamde "long tail"-zoekwoorden, die veel specifieker zijn en een nichepubliek aanspreken. Zo kunt u uw pagina's goed laten scoren in de resultaten van de zoekmachines. Bijvoorbeeld: "leer Engels" als een concurrerend trefwoord en "slaag voor het TOEFL-examen" als een niche trefwoord.
Gebruik de semantische cocontechniek voor uw website
Voordat u begint, is het belangrijk dat u uw doel voor ogen houdt: prospects omzetten in nieuwe klanten. U moet erin slagen hen door de verkooptunnel te loodsen om hen tot uw einddoel te brengen: zich inschrijven voor de nieuwsbrief, een evenement bijwonen, een product bestellen, enz. Zodra u dit duidelijk hebt omschreven, is het tijd om het universum en de thema's van uw aanbod te gaan opbouwen. Bijvoorbeeld, u bent een talenschool en u biedt verschillende cursussen aan om Engels te leren. U wilt in twee maanden een cursus voor gevorderden promoten om het TOEFL-examen te halen. Op basis daarvan moet u een strategie ontwikkelen om de juiste mensen aan te trekken. U kunt ervan uitgaan dat de mensen die deze opleiding zoeken:
- al een voldoende niveau van Engels hebben
- moeten slagen om toegelaten te worden tot een universiteit, een baan te vinden in een Engels sprekend land, enz.
- in nood verkeren en weinig tijd hebben om het examen af te leggen
- waarschijnlijk te weinig middelen tot hun beschikking hebben om te evolueren
- nog moeilijkheden hebben met bepaalde vaardigheden
Dan is het tijd om de juiste sleutelwoorden te vinden. Er zijn verschillende online hulpmiddelen beschikbaar om u te helpen ze goed te definiëren: Semrush, Ubersuggest, Ahrefs, enz. Met deze waardevolle hulp kunt u de meest relevante trefwoorden bepalen, om het grootste aantal mensen aan te trekken. Eenmaal verkregen, zult u ze moeten hiërarchiseren en beoordelen welke bovenaan de "moeder"-pagina moeten staan (cursussen Engels) en welke verder naar beneden op de "kinder"-pagina's (spoedcursus om te slagen voor de TOEFL). Ten slotte is het belangrijk na te gaan of uw architectuur goed standhoudt en of u de gebruiker gedurende de hele verkooptunnel kunt behouden.
Heeft u de beste SEO-architectuur voor uw website kunnen bepalen? Wilt u ons team van professionals om hulp vragen? Neem nu contact met ons op, wij helpen u graag uw doelen te bereiken!