Vaste en Variabele titels. Wat is het verschil? Wat is het nut?
De tekst van een Google Adwords advertentie is uiterst belangrijk. Ze bepaalt mee of de zoeker wel of niet op uw advertentie klikt en dus uw website bezoekt. Wanneer we een advertentietekst schrijven, is het nuttig de volgende vraag te stellen:
Gebruiken we een vaste titel? Of een variabele?
Maar is er een verschil? En wat is het nut?
Vaste titel:
Een vaste titel is een titel die zich nooit aanpast. Bij elke zoekopdracht zal je advertentie verschijnen met dezelfde titel. Je hoeft dan niets speciaal te doen om zulke titel aan te maken. Bij de opmaak van je advertentie geef je in het gebied ‘titel’ gewoon de gewenste tekst in.
Variabele titel:
Een variabele titel is een titel die zich automatisch aanpast aan de zoektermen van een zoekopdracht. Enkel wanneer de zoekopdracht te lang is, wordt de standaard ingestelde titel vertoond. Hoe maakt je een variabele titel? Hier bestaat een speciale “code” voor. Je geeft in het gebied ‘titel’ gewoon je gewenste tekst in, omringt door de code:
Vaste titel | Variabele titel | |
Voordelen | Je kan originele titels verzinnen die in het oog springen. | Je titel komt altijd overeen met de zoektermen van de zoekopdracht. Daardoor wordt je titel in het vet weergegeven. Je advertentie lijkt hierdoor relevanter en vergroot de kans dat er op geklikt wordt. |
Nadelen | De kans is klein dat je titel overeenkomt met de zoektermen in de zoekopdracht. Hierdoor lijkt je advertentie minder relevant. De kans dat er op geklikt zal worden, is dus kleiner. | Wanneer andere adverteerders ook gebruik maken van variabele titels, valt je advertentie minder op. Hij oogt minder origineel want iedereen heeft dezelfde titel. |
Combinatie:
Het is mogelijk om een vaste titel te combineren met een variabele. Een gedeelte van je titel blijft hetzelfde, terwijl het andere gedeelte zich aanpast aan de zoekopdracht. Dit is handig wanneer je, bijvoorbeeld, een heel groot gamma aan producten hebt. Zo hoef je niet voor elk product een aangepaste titel te bedenken. Zelf splitsen wij bij Click+ onze campagnes zo specifiek mogelijk op volgens activiteit of product. Hierdoor kunnen wij onze advertentietekst en -titel gericht schrijven volgens de trefwoorden in elke advertentiegroep.
Wij kiezen daarom ook altijd voor een vaste of variabele titel. Er is geen vaste regel om te beslissen wanneer je voor een vaste of variabele titel moet kiezen. Ons advies? Stel per advertentiegroep meerdere advertenties op met zowel vaste als variabele titels.