Zoals we u al in dit artikel hebben uitgelegd, zijn metadata ofwel metagegevens, in feite informatie die onzichtbaar is voor elke doorsnee websurfer. Deze informatie die opgenomen is in de code van elke webpagina, of op de daartoe voorziene plaatsen in een CMS, stelt zoekmachines in staat om uw website in zoekresultaten te laten verschijnen als de zoekopdracht van de websurfer verband heeft met het op uw site behandeld onderwerp.
Het zijn de metagegevens die voor de traceerbaarheid van uw website en dus ook voor zijn zichtbaarheid en zijn verkeer zorgen. Er bestaan diverse metagegevens die in META-tags worden gezet, waarvan sommige belangrijker zijn dan andere. Wij vermelden er hier enkele.
1. De META TITLE-tag
Sleutelwoorden. Sleutelwoorden. Sleutelwoorden. We kunnen er zeker nooit genoeg op hameren, vooral voor deze tag die de allerbelangrijkste is. Dit is het eerste element dat melding maakt van het onderwerp dat wordt besproken op de webpagina die er wordt geanalyseerd. Correct geplaatste sleutelwoorden zijn hier essentieel om aan Google, Yahoo!, Bing en consoorten allerlei facetten van de aangeboden inhoud kenbaar te maken.
2. De META DESCRIPTION-tag
Deze meta description-tag belandt op de tweede plaats van de rangschikking en u mag hem vooral niet verwaarlozen, want hij is bijna evenwaardig aan de title-tag. Elke persoon die op de internetgolven surft, is al eens gevallen op deze tekst die de kleur van een artikel aankondigt wanneer hij op de pagina met zoekresultaten van Google (of andere zoekmachines) grasduint.
Deze tag bestaat uit 50 tot 60 karakters en hij bevat ook een reeks belangrijke sleutelwoorden. In het geval dat de webmaster de META description niet heeft ingevuld, zal Google een fragment van het artikel nemen om het te illustreren.
3. De Hn-tags
Voor het structureren van een tekst zijn we gewoon om titels op een bepaalde manier te schrijven, subtitels op een andere manier en de tekst op nog een andere manier. Dat alles met de bedoeling de informatie te structureren en het geheel gemakkelijk leesbaar te maken. Op het internet moet u hetzelfde doen, met als enige verschil dat het de tags zijn (H1, H2, H3, enz.) die definiëren of het gaat om de hoofdtitel (h1), secundaire titels (h2, h3, enz.) of om de tekst zelf.
Het is een feit dat Google door kleurcodes te gebruiken zoals wij dat doen, geen onderscheid zou kunnen maken tussen de verschillende titelniveaus. Precies daarom zijn Hn-tags zo nuttig, want Google houdt van organisatie!
4. De ALT-tag
De ALT-tag is nuttig om zoekmachines in te lichten over de inhoud van een afbeelding. Zoekmachines zijn namelijk niet in staat om een afbeelding te zien zoals wij dat met onze ogen kunnen. Net zoals we dat voor een blinde zouden doen, moeten we dus aan zoekmachines uitleggen wat de afbeelding voorstelt. Daarvoor dient dus de ALT-tag (tekstueel alternatief). Bovenop de titel moet een afbeelding ook op nauwkeurige wijze worden beschreven met sleutelwoorden.
Ooit bestond er ook nog een andere tag: de KEYWORDS-tag. Hierin kon men een reeks sleutelwoorden ingeven die in meerdere of mindere mate te maken hadden met het onderwerp van de webpagina, maar wegens misbruik is deze tag jammer genoeg nutteloos geworden.
Overdaad aan informatie?
Is het voor u allemaal teveel ineens? Of wenst u simpelweg beroep te doen op professionals?
Aarzel dan niet onze deskundigen te contacteren. Ze zullen u met plezier helpen bij het instellen van de SEO van uw website.