Om meer te weten te komen over hoe consumenten naar informatie zoeken, besloot Semrush om de trends die naar voren komen rigoureus te bestuderen. Er werd rekening gehouden met de verschillen die kunnen bestaan tussen computers en mobiele telefoons. De verzamelde trafiekgegevens van de 1.000 meest bezochte webdomeinen in 2018, 2019 en 2020, net als de top 50.000 van trefwoorden volgens de zoekacties die het kon opdiepen uit zijn Amerikaanse database. Wat vertellen de zoekresultaten in 2021 ons?
22% meer trafiek voor de belangrijkste sites
De 1.000 meest bezochte websites kenden tussen 2019 en 2020 een boost van 22% in organische trafiek. Geholpen door de Covid-19-pandemie en vanwege hun statuut van leader bleken deze twee elementen gunstig en uiterst compatibel. Eind december 2020 lag de trafiek iets boven de 60 miljoen, terwijl ze haar hoogtepunt bereikte in mei 2020, d.w.z. kort na de eerste lockdown in België.
Ter herinnering: in 2018 waren de 1.000 meest bezochte sites alleen al goed voor bijna 10% van de wereldwijde trafiek! Het mobiele bezoek zal tussen 2018 en 2020 toenemen tot 66%. Voordien was dat minder dan 50%.
Mobiel zoeken leidt ertoe dat 37% van de URL's uit de topresultaten verdwijnt
Aangezien slechts 8% van de sites pagina's heeft die zijn ontworpen voor specifieke weergave op mobiele telefoons, worden veel van deze pagina's genegeerd wanneer via de smartphone wordt gezocht. 11% behoudt zijn oorspronkelijke positie in de SERP's (search engine results page). Bij het zoeken op een mobiel toestel verdwijnt 31% van de URL's die in de top 100 staat in vergelijking met een zoekopdracht op de desktop.
Een bijna gelijke bounce rate
Of het nu op de gsm of desktop is, de bounce rate (een indicator van het aantal mensen dat op uw site belandde en verliet na slechts één pagina te hebben bekeken) blijft redelijk stabiel. Hoewel de maximale aandachtstijd op mobiele telefoons veel vluchtiger is, stabiliseerde deze tegen het einde van het jaar. Slechts 0,2% aan het eind van 2020 tegenover 3% voordien!
Afbeeldingen verschijnen vaker in organische zoekopdrachten op gsm
Tot 12,5x meer dan wanneer u via een computer zoekt. Hoe vaak afbeeldingen verschijnen, lijkt te worden beïnvloed door het soort toestel dat bij het online zoeken wordt gebruikt. Op de gsm verschijnen afbeeldingen vaker en hetzelfde geldt voor video's. De kans dat u deze op uw mobiele telefoon ziet, is drie keer zo groot als op uw desktop. Daartegenover verschijnt alles, van Google Ads (2,5x meer) tot featured snippets (2x meer), vaker op een desktop.
Bezoeken via gsm zijn veel korter
De langste sessies vinden plaats op desktops, waar het aandachtsniveau meestal aanzienlijk hoger is. De gemiddelde gebruikstijd op een desktop is voor het jaar 2020 met 3% toegenomen. Het is ongeveer 1.006 seconden vergeleken met 624 voor gsm! De tijd die op mobiele telefoons wordt besteed, daalt van jaar tot jaar.
Met zijn onderzoek heeft Semrush ons geholpen de trends in zoekresultaten in 2021 te begrijpen. Afhankelijk van het gebruikte toestel, kunnen deze aanzienlijk verschillen. Daarom is het relevant om verschillende soorten communicatie te plannen, op desktop en gsm. Wat bij het ene werkt, werkt niet noodzakelijkerwijs bij het andere. Verder willen we er ook op wijzen dat de zoekresultaten steeds verschillend zijn. U kunt dus andere zoekresultaten krijgen dan uw buren of kennissen. Wilt u een helpende hand bij uw reclamecampagne? Waar wacht u nog op, neem contact op met ons team van experts. Click+ staat tot uw beschikking voor al uw professionele projecten.
- Alle infografieken zijn afkomstig van de Semrush-website.