Wat kan voor een zelfstandige, een bedrijf of een kmo frustrerender zijn dan, zonder het te begrijpen, een daling van de positionering van uw webpagina’s op te merken? Als u dit fenomeen ziet zonder het gevoel te hebben dat u iets veranderd heeft in uw manier van werken, is het zeer waarschijnlijk dat u het slachtoffer bent van wat men kannibalisatie noemt. Gelukkig kan een SEO-agentschap u helpen het probleem op te lossen!
Wat is kannibalisatie?
Onder deze barbaarse term schuilt in feite een probleem dat uw SEO kan ondermijnen. Wanneer de trefwoorden van verschillende webpagina's dezelfde zijn, kan dit leiden tot een daling van hun ranking op zoekmachines. Inderdaad, Google's algoritme weet dan niet welke pagina te kiezen voor een specifieke query. Dit is een veelvoorkomend fenomeen op websites die meerdere externe redacteuren tellen of op sites van grote bedrijven. De afwezigheid van organische trafiek is het logische gevolg. De zwakke kwaliteit van uw content of een slechte strategische keuze van trefwoorden zijn de meest voorkomende oorzaken.
Welke conclusies zijn hieruit te trekken?
Om de sluier van uw argwaan op te lichten, kunt u software gebruiken die u helpt kannibalisatieproblemen op uw website aan te pakken. Er zijn verschillende programma’s, maar we raden u SEMrush aan, dat één week gratis gebruikt kan worden. Dankzij het positioneringsrapport ziet u alle trefwoorden die op uw site worden gebruikt. Op deze manier zal het veel gemakkelijker zijn om de dubbels en hun relevantie te onderkennen.
Welke oplossingen moeten worden overwogen?
Er zijn verschillende mogelijkheden om dit kannibalisatieverschijnsel te reduceren. Die vereisen echter een goede kennis van de content van uw website. Aarzel niet om ze te herlezen voordat u uw teksten herwerkt. U zult het makkelijker vinden om zwakkere artikelen te vinden die geüpdatet moeten worden, artikelen die het verdienen om samengevoegd te worden met andere of artikelen die herschreven moeten worden met nieuwe trefwoorden.
Merk op dat door het aanpassen van generieke trefwoorden naar meer specifieke trefwoorden u waarschijnlijk trafiek zal verliezen, maar ze zal kwalitatiever zijn. Bepaal uw hoofddoel en -objectief om die van uw concurrent tegen te gaan. Zet voor algemene vragen in op lange staarten en trefwoordketens om tegemoet te komen aan de behoeften van de internetgebruiker. Zo kunt u zich gemakkelijk herpositioneren. Als u werkt aan specifieke verzoeken, gebruik dan een lange optie die minder concurrerend is, maar die een meer specifiek detail van een algemeen onderwerp zal behandelen.
Het doen verdwijnen van het kannibalisatiefenomeen op een website is een langdurige klus, maar uiteindelijk loont ze de moeite. Waar wacht u nog op om dit werk toe te vertrouwen aan een professioneel gerund SEO-bureau? Click+ staat tot uw dienst. Neem nu contact op met ons team van deskundigen.